söndag 10 mars 2013

Etnicitet och lajv- en föreläsning på Prolog 2013

Jag tänkte V-logga eller blogga mer om själva Prolog senare i veckna men nu, nyss hemkommen från en underbar helt så vill jag lägga upp och uppmärksamma er på den föreläsning som jag och Zinwei höll på konventet. Ni kan se resultatet av det här nedan då det filmades och livesändes ut av Prologs eminenta arrangörer och det blev riktigt jädra bra!




Lite om föreläsningen Etnicitet och lajv:


"En belysande exempeluppräkning baserat på förstahandserfarenheter, som illustrerar problematiken kring att se utomeuropeisk ut och vara lajvare idag. Tips på hur man kan undvika fällor och öka sin medvetenhet kring ämnet utlovas.
En inblick i de problem baserat på etnicitet som finns i lajvsverige idag och hur man kommer till rätta med dessa."
I föreläsningen så använde jag och Zinwei oss av ordet blatte. Detta för att vi hade begränsad tid på oss och blatte är lättare att säga är "individer med utomeuropeiskt utseende". Detta innebär INTE att jag och Zinwei tycker att man ska använda sig av ordet blatte, vare sig på lajv eller i den verkliga världen. Vi använde det enbart under vår föreläsning i tidssparande syfte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar