fredag 5 oktober 2018

Bokmässan 2018 (eller året då Sverok fick en egen scen)

Herregud vad mina fötter inte läkt än. Fyra dagar på en mässa ger smärta i flera veckor senare.
Men det var så värt det.

Sverok närvarade även detta år på Bokmässan i Göteborg, precis som vi har gjort flera år tidigare. Skillnaden denna gång var att nu hade vi inte en monter utan vi roddade den nystartade Fantastikscenen i Fantastikgränd!
Det var stort.

Redo för besökare! 

Sverok har som sagt funnit på Bokmässan i flera år och jag har stått i montern i minst tre år eller så. Det är för mig alltid otroligt trevligt och peppigt men nu, med en ny ekonomi som seglar upp och där vi måste prioritera vad vi ska närvara på, var Bokmässan farligt nära att åka ut.
För krasst sett, det är inte många ungdomar som vill starta förening som går på Bokmässan. Det är en plats för att handla böcker och de skolungdomar som är där är som regel mer intresserade av godis och gratisstuff än att bilda förening.
Med en vild killgissning så har vi nog fått några föreningar genom åren från att vara på Bokmässan men framförallt har vi lyckats skapa oss en närvaro i litteraturrummet vilket gett oss en tyngd när vi driver frågan att spel ska vara kultur.
Vi har knutit kontakter med författare, förlag och med skolor samt bibliotek genom vår närvaro på mässan och framförallt har vi under flera år varit Fantastikgränds beskyddare,  det är guld.
10/10 så värt.
Men inför detta året så ville vi väl mer, vi ville se att det gav något och framförallt ville vi byta fokus.
Först landade vi i att inte vara på Bokmässan alls. Men sedan ville Bokmössan gärna att vi skulle sköta den nya Fantastikscenen. Det ändrade allt. Efter mycket om och men och kanske så landade vi i att Sverok skulle ha hand om och sköta program och upplägg för nya Fantastiskscenen.
Detta spikades en månad innan Bokmässan.
Stressen och den vilda omplaneringen för alla.
Men Anna Westerling, som är marknadsansvarig på Sverok, gjorde ett enormt jobb med att fylla fyra dagars program och fick till en underbar blandning av heta författare, förlag, panelsamtal och såklart Sverokpunkter och Sveroks kommunikatör Nicholas Ranégie fixade en otroligt snygg scen.
Så när Bokmässan öppnade stod vi där, med allt på plats och en snygg scen och fler Sverok-loggor än vi kunde räkna. Men jag var lite nervös. Skulle någon komma på våra programpunkter?
Min oro kom helt på skam för under de fyra dagarna hade vi rejält med folk som kom och lyssnade. Det var otroligt kul att se.

Vårt program på mässan såg ut så här:



Som ni ser var det en blandning av panelsamtal, föreläsningar och presentationer och intervjuer. Varje punkt var ungefär 20 minuter långa så det var högt tempo.


Samtal mellan mangatecknarna Natalia Batista och Elise Rosberg från Nosebleed Studio

Fullsatt när Josefin Westborg intervjuar författaren Mats Strandberg.

Jag och Anna Westerling turades om att presentera och även moderera vissa av panelssamtalen. Jag höll dessutom i tre punkter: Sverok och Fantastikens månad, Spelkulturens betydelse för biblioteken och Tjejer i Spelkulturen. Sedan satt jag med i en panel med, om jämställdhet i rollspel.
Det var riktigt nice.

Framförallt var det kul att höra hur besökarna uppskattade Fantastiskscenen och hur en uttryckte det:

"Detta är vad som saknats för mig."

Sedan var det så fint att se hur förlagen, butikerna och övriga som stod i Fantastikgränd tyckte att scenen var det perfekta tillskottet till gränden. Alla som stod i Fantastikgränd hade chans att skicka in en egen programpunkt till scenen och det var rätt många som gjorde det.
Resultatet var att de fick en plattform för att prata med sina besökare från, de kunde bidra med intressanta punkter och göra lite reklam för sitt eget skrivande och sina böcker.
Framförallt, att de stod på scen och pratade drog besökare till deras montrar och skapade liv och rörelse i hela Fantastikgränd, från stora och små montrar.
Jag tror det var otroligt värdefullt och viktigt att Sverok och Bokmässan kunde ge framförallt de mindre förlagen en scen och en plattform att nå ut från.
Det sätter svensk fantasty-, och sciencefiction- litteratur lite mer på kartan och förhoppningsvis kan den växa ännu mer.
Och krasst sett, utan alla de skulle Fantastikgränd på Bokmässan vara rätt tom och ödslig.

En annan kul sak som hände på Bokmässan var att jag och Max Horttanainen , ordförande för Svenska E-sportsförbundet, var med på Respektscenen som arrangerades av Forum för Levande Historia och pratade.
Max pratade om E-sport och inkludering och jag pratade om Sveroks HBTQ-satsning Proud and Nerdy.
Båda samtalen filmades och kan ses här nedan :)


Kort sagt var jag helt slut efter Bokmässan och mina fötter hatade mig och hatar mig fortfarande. 
Men det var så värt det.
Vi hade en egen scen, vi lyfte fram Sverok och Fantastiken och vi syntes på flera andra plattformar på Bokmässan.
Jag hoppas verkligen att vi får rodda Fantastikscenen nästa år med. Det är en så naturlig sak för Sverok att göra och jag vet att det lyfter Fantastiken till nya höjder.

Ni vet hur jag pratat mycket om hur jag vill se Sverok som "En samlare av spelkultur i Sverige" där vi fungerar som plattform och paraply och samlingspunkt för spelföretag, konvent och spelutvecklare i Sverige.
Detta var ett viktigt steg.

Dette er en fin scen, den hvill vi gjerna he, Mange Tak!
(I bakgrunden ser ni Max Horttanainen prata med forskaren Carl Heath)

Mer läsning på temat:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar