söndag 28 oktober 2018

Ett styck 30-årsfest för Sverok!

Sverok som förbund har funnits med ett tag och i år är året då vi fyller hela 30 år! Vi bestämde redan i  verksamhetsplanen för 2018 att vi skulle uppmärksamma både vårt 30-års jubileum och även den dagen då Sverok faktiskt grundades (vilket är den 4 december).

Det har gått så lång tid sedan den där vinterkvällen 1988.


Men 30-år jubileumet hade vi bestämt skulle firas innan december och det skulle vi göra med en fest. Av logistiska skäl lades den i Stockholm eftersom vi har vårt huvudkansli här och det därmed är mycket lättare för vår marknadsansvarig Anna Westerling att planera den.

Det vi ville med festen var:
1) Alla sverokare skulle vara inbjudna.
2) Det skulle vara i en fin lokal.

Samt mitt krav: Jag ville ha en regnbågsfärgad tårta! (konfettikanon gick tyvärr bort tidigt)

Vi pratade rätt tidigt med Tekniska museet om att ha festen hos de. Inte bara för att de har bra lokaler utan också för att de har utställningen Play beyond Play (där Sverok nämns på flera ställen och där jag var och talade på invigningen tidigare i år) och är riktigt bra överlag i allt det gör.
Tack och lov så gick det i lås och vi kunde ha festen hos de och även ha tillgång till att våra gäster kunde titta på utställningen Play beyond Play efter stängning samma kväll.

Bättre kunde det inte bli!

Det blev en fantastisk fin och lyckad kväll på Tekniska med både gamla sverokare, nya sverokare, inbjudna gäster från olika samarbeten och förbund och massor med nörderier.

Kvällen började med att gästerna fick två timmar helt själva på utställningen Play beyond Play för att mingla, prova spel och upptäcka nya saker från den svenska spelkulturens historia. Jag hann prova lite VR men mest var jag nere i lobbyn och välkomnade gäster ihop med Sam och Michael från Sverok Stockholm-Gotland.

Sedan var det dags att öppna kvällen på riktigt

Jag har aldrig varit så nervös som när jag skulle hålla mitt invigningstal men det gick helt okej trots att jag höll på att börja grina i mitten. Herregud vad jag älskar alla fina medlemmar och nördar som jag träffat under året och som finns i Sverok.

Minuterna innan (eller efter) mitt tal. Foto: Peter Hansson-Silva

Efter det tog bästaste Tjarls över och berättade underbart nördiga fakta från olika riksmötesprotokoll som fick mig att skratta fånigt mycket. (Jag hade noll koll på att det lagts en motion på att inför en skamvrå...)

Sedan fick vi lyssna på jättebra nördmusik framförd av Iga och Kris. Herregud vad duktig Iga är på att sjunga, rent olagligt duktig. Det var så fint att lyssna på och det gör det inte sämre när det är låtar från alltifrån Gladiator och Assasins Creed till Pokemon. De var så bra så kolla gärna in deras facebooksida!



Efter det var det tårta och JA, jag fick min regnbågsfärgade tårta. Den var dessutom fylld med smarties så heja Tekniska som roddade det!





Efter det var det mingel, dryck, mer tårta, dans till DJ Ilskan och såklart massor med samtal och prat tills klockan blev 01.00 och det var dags att stänga och ta sig hemåt.
Sverok fick en del presenter också. Vi fick en fin blomma av Sveriges Elevråd (Svea) och från några medlemmar så en hel mapp med fantastiskt fina målningar till ett spel. Från vårt systerförbund Bifrost i Danmark fick vi dansk delikatess och från föreningen Gameboards & Broadswords (en av de föreningar som också var med och grundade Sverok) fick vi två coola resingjutningar, en föreställande HP Lovecraft och en föreställande Cthulhu

Kolla Lovecraft!! Gladast jag!
Foto: Claes Gerleman.

Jag blev så glad för presenterna till Sverok och de står nu fint på vårt kontor i Stockholm på hedersplatser.

Dagen efter var jag svintrött och hade så ont i fötterna men herregud vad bra det blev.  Det var en fest för Sverok och för allt vi gjort och kommer att göra. Men framförallt var det en fest där nya och gamla sverokare och andra kunde mötas och prata om hur förbundet gått framåt och kanske om vad vi är om ytterligare 30 år. Jag fick själv äran under kvällen att träffa en av de som varit med den där vinterkvällen 1988 och grundat förbundet och då började jag nästan grina igen. Det är en sådan då liten idé som idag förändrat livet för så många av oss.
Ja jädrar.

Jag hoppas vi får finnas i ytterligare 30 år. Och att kärleken till spelkulturen fortsätter finnas i varje del av Sverige.

Jag och bästaste Linda Sandberg från Tekniska museet! Nerds forever <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar