söndag 19 maj 2019

ComicCon i Göteborg 2019

Maj har gått så fort men en sak jag sett fram emot länge var ComicCon i Göteborg! Jag skulle först dit enbart för ett jobbmöte (vilket inte är fy skam) men i slutänden så hamnade jag på något sätt i massa paneler vilket gjorde att hela helgen var uppbokad.

Åh nej, vad mitt liv är hemskt. Eller inte.


Jag insåg när det började dra sig närmare att jag aldrig varit på ett ComicCon. Jag var på Gamex i Stockholm och spelade Halo men det var ju på allvar för tusen år sedan.
Så jag var väldigt nyfiken på att nu titta runt, kolla vad som gjordes och framförallt på hur Göteborg skulle klara av att hantera sitt första ComicCon.

Mitt schema för helgen var helt okej, inte för mycket utan helt perfekt.

Lördag:

12.30 på Heroes Talk-scenen: Panelsamtal om spel som kulturform

Söndag:

12.00 på Scen 2: Panelsamtal om föräldrar och E-sport.
16.00 på Scen 2: Panelsamtal om spelbranschen och dess utveckling i Sverige.

När jag väl kom in på ComicCon på lördag morgon så var jag överraskad över hur mycket folk det var. Det tog mig på allvar tjugo minuter att ta mig genom trängseln bort till Heroes Talk-scenen. Det var rätt bisarrt men det gjorde mig också glad. Det var en positiv stämning och en bra blandning av nördar i alla åldrar. Och mycket barnfamiljer!

Panelsamtalet om spel som kulturform flöt på bra. Det visade sig att Mårten Jonsson, som också skulle vara med, och jag hade spelat spel ihop tidigare under året. Vi både kunde prata på rätt bra och vara på en lagom nivå av engagerade, aggro över brist på förståelse i frågan och peppade över framtiden.



Sedan hade jag mitt jobbmöte och vandrade sedan runt och tittade på allt på mässan. Senare på kvällen höll Mi5 Communications i sin Spelbar där det även var efterfest för ComiCon. Riktigt kul och jag fick prova på Mortal Kombat 11!




Söndagen var en smula seg men jag var sjukt pepp! 
Första panelsamtalet om Föräldrar och E-sport gick väldig bra, extra kul var det att sitta i panel ihop med bästaste Max!

Bild tagen av Lovisa Fischerström.
Jag beslutade mig i sista stund för att jag minsann skulle ha en bild med Kristoffer Hivju aka Tormund Giantsbane från Game of Thrones. Jag hade tvekat och velat fram och tillbaka men landade tillslut i att livet är på tok för kort för att inte göra det jag vill.
Det var sjukt värt det, han var så trevlig och jag fick min bild samt blev officiellt 14 år igen. Aldrig rodnat så mycket!

Sedan tittade jag på lite K-pop och var även med och dansade lite i den random spelningen. Det är ett gigantiskt steg fram och ut från min komfortzon att våga det men jag har landat i att jag borde göra mer saker som gör mig glad. Och när Momoland gick igång så slängde jag väskan och sprang ut på dansgolvet. 

Bild tagen av Aaron Vesterberg Ringhög


Sista panelsamtalet gick bra men då var jag helt slutkörd kan jag lugnt säga. Men oj vad kul jag hade hela helgen! Eftersom jag försöker filma mer och mer för min egen skull så sammanfattade jag en del i videon här nere plus en tur runt en del av mässan. Samt DRAKAR!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar