måndag 10 juni 2019

Nordsken och Arctic Game Conference 2019

Please note: Bloggpost are in swedish but the vlog are in english!

Så. Nordsken 2019 är över och jag sitter här, mer än två veckor senare, och vet knappt vart jag ska börja.



Solen går aldrig ned i Skellefteå. Och inte mitt humör heller :)

Det var det kanske bästa konventet och veckan någonsin. Och jag har haft många episka konvent och veckor i mitt liv :) Det var tredje året jag åkte upp till Nordsken och detta året så åkte jag inte som något i Sverok utan bara som mig själv. Och jag åkte upp inte bara för att Nordsken är ett awesome konvent jag gladeligen vill återvända till jämt utan också för att Nordsken ville ha upp mig för att göra moderera paneler,skriva och hjälpa till på Arctic Game Conference. Lite hederligt funktionärsarbete vilket är asroligt!

Arctic Game Conference drog igång redan på onsdagen och där var mitt jobb att se till att allt löpte smidigt under punkten Arctic Boardgame Pitch som gjordes i samarbete med Cartamundi.
En ansökan hade varit öppen för spelutvecklare som här hade chansen att skicka in en pitch på sitt brädspel. Topp tio hade tagit sig vidare till den slutliga rundan på konferensen där de skulle presentera sitt spel för domarna. Domarna i tävlingen var:
  • Mike Elliott
  • Enoch Fryxelius
  • Stijn Vankerckhoven
  • Frederik Van Hove

Priserna som topp tio tävlade om var:
  • Ett presentkort på ett värde till 750 EURO gällande för Cartamundis plattform Make my game.
  • En privat rådgivningsession med Mike Elliott.
Jag hade inte varit inblandad i urvalsprocessen för vilka som skulle vara topp tio utan mitt jobb började några veckor innan konferensen med att göra upplägg, se till att det fanns ett tidsschema samt styra upp det med de fyra domarna.

Nervöst ja men när jag kom till Skellefteå på tisdag kväll och kunde gå igenom min planering så kändes det sjukt stabilt. Och när väl allt drog igång på onsdagsmorgonen flöt det på så bra! Domarna var sjukt med på allt, spelen sattes upp perfekt och tidsschemat höll och diffade bara med fem minuter i slutänden. Vilket är rätt imponerande med tanke på att varje tävlande hade tio minuter på sig att pitcha sitt spel för var och en av domarna åt gången innan det var dags att rotera. Alltså 3 pitchar på totalt 30 minuter.
Men det höll och jag hade en så fin hjälpreda i form av Henna som höll benkoll på tiden!
Sen var det dags för domarna att utse topp 3 och motiveringsskrivande av vinnaren som skulle avslöjas senare på kvällen. Det var sjukt roligt och lärorikt att få sitta med och lyssna på hur domarna resonerade och framförallt att få ta del av deras enorma kunskap inom speldesign och spelproduktion. Det var stort. Senare på kvällen var det White Reeinder Award, det första någonsin och jag fick se bästaste Sara Bergmark Elfgren ta emot sitt pris.

Dagen efter var det dags för Nordsken och första dagen var lugn för mig. Jag hade hela dagen på mig att gå runt, titta på konventet,prata med vänner och prova spel. Mitt schema drog igång på allvar först på fredagen och såg ut som så här:

Fredag:


  • 12.00, Stora scenen - Moderator för panelsamtal om E-sport med Max Horttanainen, Josefin Wallenå, Patrick Prax och Roger Marklund.  


  • 13.00, Kreativa scenen - Moderator för panelsamtal om Att skriva Fantastisk med Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren.  

Alltid så underbart kul att prata med Mats och Sara!
  • 15.00, Kreativa scenen - Moderator för panelsamtal om serien Veri och att bygga världar med Karl Johnsson och Sara Bergmark Elfgren. 

Vei är en av mina absoluta favoritserier och att prata om den med Sara och Karl är alltid GULD!!
Foto: Gabrielle De Bourg

Lördag:



  • 13.00, Äventyrsscenen -Moderator för panelsamtal om jämställdhet i spelvärldar med Gabrielle De Bourg, Daniel Lehto, Tinah Ekwall och Ulrika Fjellborg.
  • 15.00, Kreativa scenen - Moderator för panelsamtal om Framtiden för rollspel med Matt Forbeck och Petter Nallo.

Min engelska är riktigt kass så jag var en smula nervös inför ett panelsamtal på engelska. Men det funkade riktigt bra!
Foto: Nordsken

  • 16.00, Stora scenen - Moderator för panelsamtal om Crowfunding, att nå dina drömmars mål med Daniel Letho, Kristofer Stenskog och Jonas Darnell.

Jag hade kort sagt rätt rejält att göra. Men oj vad kul det var och värt vartenda minut. Jag hann dessutom luncha med Max och Patrick, träffa några vänner från föreningen Tärningen Avgör och såklart prata med massor av gamla vänner och bekanta från både tidigare år i Skellefteå och från hela spelhobbyn i Sverige.

Jag inser mer och mer hur mycket jag verkligen älskar spelkulturen i Sverige och hur mycket Nordsken och dess fantastiska människor betyder för mig. Det är som ett hem och att vara där detta året var helt magiskt. Både för människorna, den otvungna stämningen, alla barnfamiljerna och för insikten att detta är ett multikonvent som inte är likt något annat i Norden. Ja jädrar. Älskade Nordsken, nästa år ses vi igen!



En kort rundtur på Nordsken och även ett samtal med fantastiska Gabrielle De Bourg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar