onsdag 1 maj 2019

Första mentorskapsträffen i Female Legends program Dorothy!

Nu i helgen var det äntligen dags!

Jag har ju tidigare berättat om ett av mina nya jobb detta året, nämligen att jag är projektledare för Female Legends nya mentorskapsprogram!
Tiden har rullat på och mentorskapsprogrammet har både hunnit få namnet Dorothy, ingått samarbete med Thunderful Publishing och kommit igång riktigt rejält med ett gäng glada adepter som sökt in och fått platser.

Lördagen LAN!

Och nu i helgen var det äntligen dags för den första mentorskapsträffen! Planen är att vi ska ha två stycken under året och förhoppningsvis någon mer i samarbete med Thunderful Publishing.
Träffarna är viktiga eftersom det är då adepterna och mentorerna får ordnade tillfällen att tala med varandra och framförallt planera det arrangemang som adepterna ska genomföra under året.
På den här första träffen låg fokus mycket på att teambuilding med adepterna och senare mentorerna för att kunna bygga ihop en känsla av gemenskap som ska göra arbetet lättare under året.
Men fokus låg också på att adepterna skulle kunna träffa kvinnor och icke-binära som redan jobbar i spelbranschen, lyssna på deras erfarenheter och kunna ställa frågor.

Hej Verket! 

Det är ju mitt jobb som projektledare att planera all logistik, program och såklart också ha kontakt med adepterna och se till att allt flyter på. Det har varit intensiva veckor fram till träffen men jag har haft supertur som har en så bra chef som Liza som kunde hjälpa till, framförallt när jag var i Japan i två veckor (heja planeringen där...).

När helgen väl närmade sig var all logistik löst. Vi hade världens bästa lokal i form av Verket, jättebra catering som fixades av Tjusling Kök, jättebra program och föreläsare samt bra kvällsaktiviteter.  Mitt största bekymmer var huruvida alla skulle ha trevligt och känna sig bekväma med varandra. För att slänga ihop 17 personer som inte känner varandra under en och en halv dag och sen lägga till ytterligare 13 personer och så hoppas att allt klickar... Det kan gå bra men också bli en riktigt dålig pannkaka.

Men tack och lov gick det superbra!

På fredagskvällen så hade alla adepterna kommit och jag minns att jag kikade ut från köket efter maten och bara myslyssnade på allt prat och skratt som hördes i stora rummet. Det var fint.
Sen åkte vi smått vilse till hotellet men det får lov att vara så när de har mig som vägvisare som saknar lokalsinne!

Går en lite fel funkar det utmärkt att ta en gruppbild i en ascool tunnel :D

Lördagsmorgonen var det avspark på riktigt. Först med massa teambuilding för att verkligen komma igång och också börja spåna på projekt under året men också för att se hur lika alla är med sina erfarenheter och framtidsvisioner.

Jag hade hittat en del bra teambuildingövningar på Innovation Haven som faktiskt var 1) riktigt bra och 2) fungerade och fick alla att skratta,ha kul och senare på dagen verkligen prata ihop sig och börja planera. Rekommenderas verkligen!

Vi fick också besök av Alexandra Dahlberg från Thunderful Publishing som berättade både om sin väg in i spelbranschen och även om hur en gör ett arrangemang på ett bra sätt.

Alexandra Dahlberg från Thunderful Publishing

Efter det blev det mer teambuilding där adepterna fick bygga sin ideala spelvärld i grupp, också det en övning hämtad från Innovation Haven.
De fick även spåna på sina projekt och konkretisera ned dem lite mer.

Och sen blev det jag sett fram emot hela helgen, mentorerna anlände och det var dags för adepter och mentorer att prata med varandra. Alla mentorerna var hämtade från Female Legends styrelse för att verkligen kunna arbeta tätt ihop med adepterna och det var kul att se hur de pratade ihop om projekt och senare hur jag kunde sitta och gå igenom idéer och vilka som önskat vilka mentorer.

Female Legends styrelse presenterar sig och föreningen.

Kvällen spenderades med LAN, VR-spel som VR-world satte upp och brädspel. Det blev en väldigt sen kväll.

Söndagsmorgonen inleddes med att Hilda Lidén från The Game Assembly kom förbi och berättade om spelutbildningen och sin egen väg in i spelvärlden och framförallt att programmering inte behöver innebära tusen år i matteskolan. Tack!

Hilda Lidén från The Game Assembly


Sedan blev det ihopparning av mentorer och adepter vilket innebar massa prat och planering av samtal under året.
Vi hade även besök av Kalle Lantz som tog en hel del riktigt fina bilder på både workshops och på mentorer och adepter ihop.

Det krävs jädrigt mycket teamvilja för att få den där perfekta gruppbilden...

Ja jädrar vad trött jag var i slutet men så värt det. Vi är igång och detta kommer bli riktigt bra! Jag är så stolt över alla fina adepter och älskar de redan allihopa (trots att de sätter lappar på ryggen på mig så hjälper de mig när jag trasslar in mig i sladdar och inte kan teknik <3) och framförallt är jag jädra glad att Female Legends gör detta mentorskapsprogrammet. Herregud vad det hade behövt finnas när jag var yngre. Jag är så tacksam att jag får jobba med detta.
Nu framåt mot sommaren och sen mot höstens nästa träff.

Heja #DorothyDOT!

Trött men stolt och fylld med pepp inför framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar