måndag 17 februari 2020

Klimatsmart är ju en bra grej att vara.

Jag har försökt tänka mer klimatsmart sista halvåret och det har varit en resa i lika delar självförakt och lika delar lärande över hur små saker kan göra mycket.

Omtanke om klimatet och djur har funnits med mig länge. Jag och några vänner samlade in pengar till stora kattdjur redan när vi var åtta-nio år gamla (och 300 spänn var mycket för oss då…) och de senaste tio åren har jag varit WWF fadder för både tigrar och för haven. (Samt till Amnesty och UNICEF men det är en annan sak)
Men förutom det har det mest gått på slentrian med mitt miljötänk. 
Jag är lat och slarvig, jag har haft svårast att källsortera och eftersom min mathållning är kass så tenderar jag att välja skräpmat som går snabbt istället för att tänka hållbart.


Heja mig.


Men senaste halvåret och året så har jag velat göra mer och det trumfar min lathet.


Mina stora minus,
  • Jag har ett hus, det drar massor med energi.
  • Jag har en bil, visserligen en hybridbil som jag sällan kör men ändå.
  • Jag måste flyga en del i jobbet (för hej England som är på en ö och att jag måste maximera min tid där.)


Vad jag gör i dagsläget för att kompensera:


  • Källsorterar allt.
  • Tar med tygkasse till affären
  • Tar tåget och kollektivtrafik så mycket jag bara kan
  • Försöker laga något vegetariskt i månaden (och för någon som knappt äter och som inte kan stava till broccoli är det en bedrift)
  • Skära ned på mejeriprodukter.
  • Äta mindre kött.
  • Äta enbart grönlistad fisk och överlag skära ned på fisk mer och mer.
  • Försöker att handla hållbart vilket innebär mer närodlat och mer ekologiskt.
  • MInska allt mitt matsvinn genom att frysa in, inte slänga, tänka på hur mycket jag lagar och så vidare.
  • Undvika saker som har onödigt mycket plastförpackning.
  • Avstå från att använda bomullsrondeller och köra på tvättbara tyglappar.
  • Köpa mina kläder på secondhand samt återanvända och laga/lappa så mycket jag kan.


Min tanke med detta är inte att skryta (så mycket i alla fall) utan för att påminna mig själv om att det är mitt ansvar att göra skillnad. Alla kan inte förändra världen med en gång men alla kan göra något. Och jag vill göra det lilla och det stora som jag kan medans jag lever.


Det kanske redan är kört men det ska ju vara själva fan om det någonsin varit en orsak till att ge upp.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar