fredag 12 april 2013

Bechdeltestet och Studio Ghibli

Jag vet inte om det bara är jag men det har dykt upp väldigt mycket blogginlägg, texter och twitters om Bechedel-testet och vilka filmer som klarar det eller ej.
Hurra hurra säger jag och bestämde mig för att haka på tåget och Bechedeltesta några av mina favoritfilmer, nämligen studio Ghiblis filmer.


En snabbgenomgång för er som inte vet vad Bechedeltestet är. Det är ett rätt enkelt test som går ut på att film ska klara följande tre saker:
1) Den ska ha minst namngivna två kvinnliga karaktärer
2) Kvinnorna ska ha en konversation med varandra
3)Konversationen de har ska inte handla om en man.


Det är ett rätt simpelt och bra test för att testa jämnställdheten i filmer och man tycker att fler filmer borde klara det. Men icke, det är förvånandsvärt många filmer som inte klarar av testet även fast de kan vara hur ba som helst i övrigt. Lite synd.
Över till det jag tänkte prata om, nämligen att testa vilka av Studio Ghiblis filmer som klarar Bechdel-testet. Jag tar bara de filmer jag har sett och jag vet att det är två eller tre jag missat att se (skäms på mig) och jag skriver ur minnet.
Jag börjar i ordning med den äldsta först och den nyaste sist, here we go!

Nausicaä of the Valley of the wind


GODKÄND!

Vi har flera kvinnliga karaktärer med som är namngivna, de talar med varandra och om något helt annat än män.

Castle in the sky





GODKÄND!

Det finns bara två namngivna kvinnor men de talar med varandra och det rör inte män.

My neigbor Totoro



GODKÄND!

Igen, det finns bara två namngivna kvinnor men de pratar å andra sidan ruskigt mycket med varandra. Som syskon tenderar att göra.
Nej vänta jag glömde, det finns flera namngivna kvinnor. Mycket bra!


Kiki´s delivery service




GODKÄND!


Pom Poko.




ICKE GODKÄND!

Jädra tvättbjörnar... Tur att de har stora pungar så man ser skillnad. Men den här var klurig och jag vet inte om jag minns helt rätt men den klarar inte testet då ingen av de kvinnliga tvättbjörnarna talar med varandra.
Men som sagt, inte helt säker, får se om den och dubbelkolla!


Whisper of the heart





GODKÄND!

Flera kvinnor som talar med varandra om helt andra saker än män.


Princess Mononoke




GODKÄND!

Ja gudars vad den här blir godkänd. Det finns många namngivna kvinnor i filmen och de har bra med konversationer ihop som inte rör män. Jag är imponerad.

Spirited away




GODKÄND!

Gott om namngivna kvinnor som talar med varandra om annat än män!

The cat returns



GODKÄND!

Här var jag tvungen att tänka efter rejält men jo den klarar faktiskt testet! Två namngivna kvinnor/katter talar med varandra om annat än män. Woho!


Howl´s moving castle




GODKÄND!

Ja den klarar sig också med bravur! Överlag är det väldigt många namngivna kvinnor i den här historien som är bra karaktärer.

Tales from Earthsea



GODKÄND!

Här fick jag tänka efter ett tag innan jag slog mig lite grann i huvudet över hur dum jag var. Klart den här klarar testet. Två namngivna kvinnor har en bra och rätt lång konversation utan att tala om män. Bra där


Ponyo on a cliff by the sea




SJUKT TVEKSAM MEN GODKÄND

Ouch. Svårt igen. Jag mindes att det fanns många bra, starka kvinnor men jag kunde först inte minnas om de pratade om något annat än män. Eller om de pratade med varandra. Jag var faktiskt tvungen att se om filmen för att vara säker. och ja, det förekommer konversationer mellan namngivna kvinnliga karaktärer. Men jag är fortfarande lite tveksam. Man får i och för sig se två kvinnor stå och prata om något som man vet är sjukt viktigt för plotten men man hör inte vad de säger. Så jag vet inte heller om de nämner en man där, bara att det är viktigt.
Så godkänd men tveksam.


The borrower Arietty



GODKÄND!

Mest kvinnor i den här filmen och de är duktiga på att prata med varandra om annat än män. Hurra!



Så summan av kardemumman är att Studio Ghibli för det första är duktiga på att ha bra,starka kvinnor i sina filmer. Vilket vem som helst som sett Ghiblis filmer kan räkna ut med näsan.
Det andra är att de är duktiga på att låta sina kvinnliga karaktärer interagera MED varandra och inte bara fungera som ett bihang eller kärleksintresse till de manliga karaktärerna.
Så heja heja! Fler filmstudios borde slänga ett öga på Ghiblis filmskapande och karaktärer och ta inspiration!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar