torsdag 10 april 2014

Adopterade Sarkawt får inte stanna i Sverige.

För ett tag sedan skrev jag om 18-åriga Sara och 18-åriga Mai. Två flyktingbarn som Migrationsverket hade bestämt skulle utvisas på helt bisarra grunder( ni kan läsa hela blogginlägget här)
När jag hörde om Sara och Mai så var jag så enormt ledsen och arg, hela resonemanget i båda fallen var så bisarrt och verklighetfrånkopplat.

Men nu händer det igen. För ett par dagar sedan så fick jag reda på att 17-årige Sarkawt ska utvisas från Sverige till Irak.
Sarkawt har bott i Sverige i 2,5 år, han flydde hit från Irak då hans biologiska föräldrar är döda och hans äldre bror misshandlade honom.
2012 fick han avslag på sin första ansökan om uppehållstillstånd, Migrationsverket menade att polisen i Irak borde kunna hjälpa honom bättre
Efteråt så blev Sarkawt adopterad av en svensk mamma och har fått en ny familj. Adoptionen har godkänts av Tingsrätten och Socialnämnden.
Men Migrationsverket hävdar att adoptionen enbart gjordes i syfte att kringgå bestämmelser om uppehållstillstånd och nu ska Sarkawt utvisas.
I vanliga fall blir man automatiskt svensk medborgare när man adopteras (så var det för mig) men eftersom Sarkawt redan innan adoptionen fått avslag på sitt uppehållstillstånd så blev han inte det.

Jag vet knappt ens vart jag ska börja i frågan om hur jäkla orättvist och tragiskt detta är.

För det första. Tingsrätt och Socialnämnden har godkänt adoptionen, att Migrationsverket bestämmer sig för att skita i det och hävda att den inte gäller är bara fel.
För det andra så verkar Migrationsverket har glömt det faktum att Sarkawt inte är en vuxen person som ska utvisas utan ett barn utan någon fast punkt i Irak. Men det verkar de inte ha förstått och efter tre avslag på sin fråga om uppehållstillstånd så måste Sarkawt nu söka uppehållstillstånd från sitt hemland, alltså han måste resa tillbaka dit ensam för att kunna söka.
Och det som stör mig här är precis samma resonemang som i Mai och Saras fall, bristen på logik och på verklighetsuppfattning.

Kära Migrationsverket, detta är barn ni utvisar. Barn som efter utvisningen befinner sig i ett nytt land de tappat alla band till, där de inte har något familj eller som i Sarkawts fall, familjemedlemmar som vill dem illa. Barn som inte vet hur de ska göra, som saknar kontakter, och som i Mais fall, helt saknar pengar och identitetshandlingar som är giltiga i deras nya land. Barn som slits från ett land där de gjort sig hemmastadda, där de skapat sig en trygghet och fått en ny familj. Barn som nu helt plötsligt får höra att de måste tillbaka till sitt "riktiga" hemland måste säga hejdå till sina nya familjer eller som i Saras fall säga hejdå till sin pappa sedan 14 år som hon kom till Sverige med, bara för att han inte är hennes riktiga pappa.

Saras utvisning är just nu tillfälligt fryst av Europadomstolen sedan hennes advokat anmält Sverige för brott mot mänskliga rättigheter.

Mai befinner sig just nu ensam i Vietnam. Hon saknar identitetshandlingar och hennes ansökan om att få nya har avslagits av vietnamesiska myndigheter. Vilket gör att hon inte får ha ett bankkonto eller ta ut pengar som satts in till henne. Vill man veta mer finns en facebook-grupp här.

Frågan är nu vad som ska hända med Sarkawt? Jag hoppas Migrationsverket ändrar sig men jag får erkänna att jag inte har stort hopp om det. Vill man följa och hjälpa Sarkawt så gå med i facebookgruppen här.

Kära Migrationsverket, kan ni snälla sluta vara så trångsynta och plocka fram er medmänsklighet. Detta är människors liv och välmående ni leker med.

Sarkawts falla är inte unikt och jag skäms över hur Migrationsverket tänker. Bild:TT och Anders Wiklund(SVT Debatt)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar