torsdag 7 augusti 2014

Minisemester!

Eller ja, Svart hävdar bestämt att detta med att bara åka iväg över en helg inte är någon semester. och han har väl rätt. Men i min brist på en riktig semester i år så är jag helt övertygad om att detta med att åka iväg till sommarstället, mysa med middag och cider, tillbringa en dag på vikingamarknad och avsluta med bad och fotande visst räknas som semester.

Vi säger så.

Hur som helst så åkte jag, Svart och MsMemberger direkt från jobbet på fredagen upp mot mina föräldrars sommarställe vid Bohuskusten.
Eftersom ingen av oss ska till medeltidsveckan i år och är så där lagom bittra över det så hade vi beslutat oss att vi i alla fall skulle få oss lite vikingamarknad i form av Hornbore ting.
Fredagskvällen spenderades med att laga sjukt god mat, dricka cider och öl samt prata om livet och filmer och en smula lajv.

På lördagen så svor vi alla tre över det idiotiska i att vi 1)alla har mist två lager ylle i våra vikingakläder 2) att vi är för HK för att vilja gå i enbart linnesärk och 3) det faktum att det var drygt 28 grader och stekande sol ute.
Men vi var garanterat snyggast på tinget när vi vandrade runt. Visserligen blev det långa pauser i skuggan med saft och smarrig ost men vi hann med att vandra runt på marknaden, träffa vänner som var där och ha trevliga diskussioner.

Svart och jag i Vargklämman. Vi är nog snyggast i världen. Bild: MsMemberger
För mig var det första gången på Hornbore ting och det var trevligt. Visst, det märks att det är en marknad av vikingar för gemene man, alltså för familjer och människor som inte är vikingar.  Det är en mindre marknad och det som fanns var i många fall inte så intressant för en vikingare-enactare.
Men jag har nog sällan sett en marknad med så bra aktivitetstänk för just vanliga besökare. Det var en rad små workshops för barn, gott om mat, två teaterskådespel samt musik och sagoberättande. Det kändes som att ed vanliga besökarna fick mycket för sitt inträde.
Och säkerhetstänket var väldigt bra. Det har ju varit extremt torrt och varmt på sista tiden så brandrisken är rätt hög, men jag tyckte att Hornbore Ting var bra förberedda med väl utplacerade och tydligt uppmärkta hinkar för eldsläckning över området.
Vi stannade på sent och åkte sedan hem till stugan där det blev matlagning, uteätning och sedan pyssel och chipsätande till "Firefly".

På söndagen så gjorde vi en rätt cool grej. Vi tog och svidade upp oss igen i våra varma vikingakläder och tog oss sedan till Kungsklyftan mitt i Fjällbacka. Eller som jag mer vill kalla den, Vargklämman från filmen "Ronja Rövardotter". Där fotade vi varandra lite hobbyaktigt med våra mobilkameror, mycket till turisternas nöje.
Trots värmen var det extremt tufft att stå mitt i Vargklämman i vikingakläder och fota. "Ronja Rövardotter" har varit en av mina favoritfilmer så länge jag kan minnas och det gav en speciell känsla att vara viking på samma plats som en del av filmen spelades in.
Men det skönaste var nog att gå ner till havet innan vi åkte hem och njuta av en härligt havsbad. Jag har saknat det i sommar.

1 kommentar: