måndag 17 november 2014

Föreläsning och Malmöhelg!

Jag har i flera veckor slitigt med att fixa klart föreläsningen "Tjejer i spelkulturen- Att kunna ta plats". Jag har haft sedan i somras på mig men allteftersom att livet har lastat på mig fler saker har jag skjutit upp det mer och mer. Men plötsligt var det en månad kvar och så blev det stress igen. Så typiskt mig men blev ändå färdig i god tid.
Så varför satt jag och skrev en föreläsning om detta då?
Jo i somras så blev jag kontaktad av Halmstad bibliotek. De skulle uppmärksamma Nordisk speldag som hålls varje år på bibliotek landet över och ville ha dit en föreläsare som kunde prata om nördfeminism, spelkulturen och problem för tjejer denna  och hur man kan arbeta mer inkluderande.
Jag blev såklart väldigt glad över att de frågade och tackade snabbt ja!
Och i lördags tog jag min trogna bil och åkte ned till Halmstad, rejält pepp och lite nervös. 
Först måste jag säga att det var helt fantastiskt att stiga in på Halmstad bibliotek, de hade verkligen ansträngt sig med de olika arrangemangen inför speldagen. Målning av figurer, brädspel, tvspels-turneringar och prova på av bland annat Mario Kart, tipspromenader med tema olika nördigheter, en medeltidsförening, prova på i olika datorspel och så sjukt fina cosplays! Och mitt i allt detta hamnade jag och stod i ett rum och höll min föreläsning inför en helt okej publik. Jag var nervös och powerpointen bråkade såklart men det gick bra, publiken var pepp och frågade mycket om hur man skulle arbeta för inkludering.
Jag vet inte om jag ska tycka att det var sorgligt eller roligt att nästan alla tjejerna i publiken nickade instämmande när jag berättade om de vanligaste fördomarna, de kände igen och efter föreläsningen kom några fram och sa att de varit med om exakt det. De var trötta på att bli objektifierade eller att få frågan "Är du tjej eller??" när de spelade datorspel.
Jag är kort sagt väldigt nöjd med föreläsningen. Kommer att skriva om den lite, och spetsa till den lite för att ha för framtiden!
En lustig sak var att P4 Halland ringde dagen innan och frågade om en intervju angående att jag skulle föreläsa. Mycket spexigt och lite udda men bra blev det!

Intervjun kan ni lyssna på här!

Första vändan mat på Saiko. Jag blev mätt. 
Men min helg tog inte slut där. Jag och min bil fortsatte nedåt land mot Malmö och finaste Anouk. Jag har inte sett henne på jag vet inte hur länge så såg verkligen fram emot det. Och jädrar vilken kväll vi fick. Vi drack vin, gick ut på pub, vidare till restaurang Saiko och åt japansk fusion mat av högsta klass. Ja jädrar vad gott det var, jag trodde aldrig att kombinationen anka och sushi skulle vara en sådan smakorgasm. Seriöst så sjukt gott! Vi drack även mousserande saké som kan vara något av det fräckaste ever, måste köpas!
Vi avslutade kvällen på fest pratandes lajv och livet.
Dagen efter var... seg men inte för seg. Anouk skämde bort mig med en enorm frukost och vi pratade feminism, livet, familjebildande och bröllop. Väldigt skönt och avslappnande. Det är spännande att se hur långt vi båda har kommit i livet sedan första gången vi träffades.
Vi har båda tagit mycket spännande och skakiga resor för att bli de personer vi är nu och jag är väldigt glad att vi kunnat hålla kontakten och vara vänner hela tiden. Hon är och förblir en av de vänner jag räknar högst i världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar