tisdag 27 januari 2015

Hur ska man få fler befäl som spelas av icke-cis-män på lajv?

Förra Prolog höll jag och briljanta Zinwei en föreläsning om "Kvinnor med makt- Att spela statusroller som kvinna".
Vi lovade att podda den men eftersom vi håller till i varsin ända av landet samt är extremt upptagna människor så har det inte blivit av.
Så jag tänkte att det är dags att blogga en smula om lite av det vi tar upp i vår föreläsning nämligen kvinnliga befäl på lajv. Eller ja, icke-manliga befäl på lajv.

Detta är lite av en hjärtefråga för mig. Inte bara för att jag själv älskar att spela detta utan också för att jag vill se fler icke cis-män spela befäl och ta plats.
Detta är dock lättare sagt än gjort och det beror inte på att de inte finns sjukt kompetenta och vettiga icke cis-män i lajvsverige. Det finns så många bra personer jag sett rocka befälsroller och ännu fler som jag vet skulle vara grymma på det.
Men ofta får de inte tillfälle till detta för att befälsrollerna tillsätts med.... *trumvirvel*.... män!

Jag tänker nu skriva utifrån mitt perspektiv som kvinna och fokusera på just detta med kvinnliga befäl eftersom det är detta jag har erfarenhet av. Jag vill dock poängtera att jag riktar mig till att fler befäl ska spelas av icke-cis-män.

I dagens samhälle lär sig kvinnor att inte ta plats, att hålla käft och framförallt, vänta snällt på sin tur
Detta är en patriarkal struktur och den återfinns tyvärr även i lajvsverige på ett mycket tydligt sätt här.
När man efterlyser befäl så är männen snabba på att hugga de rollerna medans kvinnor ofta väntar och analyserar sönder sig själva över frågan om de duger eller inte.
Detta har inte så mycket med personligt självförtroende att göra som att man som kvinna sällan får pepp och beröm i befälsroller.

När jag som kvinna spelar befäl, som är en traditionell manlig roll ,så granskas jag hårdare än i några andra lajvroller. Alla misstag jag gör blir ett bevis på alla kvinnor saknar kompetens som befäl men alla framgångar jag gör talas det aldrig om.
Ställ detta mot när en man spelar befäl. Om han misslyckas så heter det aldrig att alla män är kassa befäl utan att han är ett dåligt befäl.
Ser ni skillnaden?
För mig som kvinna måste jag lyckas för att mina handlingar speglar tydligen alla kvinnors medans en man slipper den pressen.
Han får lov att vara en individ medans jag blir reducerad till mitt kön.
Jag hatar seriöst detta.
Jag hade så gärna velat lämna patriarkala strukturer hemma när jag lajvar befäl men icke, jag blir bemött och bedömd utifrån samma sunkiga ramar och mallar som i vanliga samhället.

Ett stort problem som drabbar kvinnor som spelar befäl är att de blir konstant ifrågasatta:

"Jag hade det här problemet inför KH6. Jag blev rotemäster och ett par hade förbannat svårt att respektera mig, jag var tjej, yngre än dem och hade inte gjort lumpen (ja, det är tydligen relevant). Efter många frustrerade diskussioner tröttnade jag, kollade med resten av gruppen, förklarade läget och bad dem fara och flyga och hitta en egen rote. Jävlar vad skönt det var. Ibland måste en inte vara snäll och pedagogisk, speciellt inte med snubbar som tror att de äger världen. En FÅR säga "My way or the highway". Ibland är diplomati överskattat, även om en som tjej ofta försöker med det in i det längsta." (Madde)

Ännu en grej som slå mig här är att kvinnor förväntas vara diplomatiska, vi förväntas ta att killar är sexistiska as och ifrågasätter vår kompentens, även på lajv.
Detta som Madde tar upp har jag med varit med om , de "välmenande frågorna" om huruvida jag har tagit lumpen, hur stor erfarenhet av att leda jag egentligen har och om jag verkligen vet vad jag gör.
Detta är så sjukt tröttsamt.
För det är lajv vi sysslar med. En lek och det ska inte krävas av mig att har gjort lumpen, utlandstjänst samt har fyra kurser i överlevnad, ledarskap och teambildning bakom mig.
Men det känns som att jag borde ha det - för att jag är tjej som ger mig in på ett manligt område.
Märk väl att jag inte vet någon av mina manliga vänner som blivit förhörd om sin kompentens när de ska spela befäl.
Jag har precis som Madde slutat vara diplomatisk och ber nu sexistiska as dra åt helvete. För jag orkar inte ta tre timmars diskussioner som ändå mynnar ut i "Men jag som man vet mer om befälsroller än du!".

Jag ser flera av mina manliga vänner som verkligen försöker att få in fler icke-män som befäl men jag ser tyvärr ännu fler som misslyckas fatalt.
Mycket för att de faller i den vanliga fällan och inte inser att för att få icke-män att spela befäl, då måste man arbeta hårdare och inte bara köra på först-till-kvarn-principen.

Här kommer lite tips om vad man kan göra för att få in fler befäl som spelas av icke-cis-män . Detta är tips som är grundade på mina egna erfarenheter, från min och Zinweis föreläsning samt på andras erfarenheter.

*Fråga.
På grund av patriarkatet så kommer de flesta kvinnor inte att anmäla sig först till en befälsroll. Det finns en uppfattning om att man inte räcker till och att man är för dålig för att klara en sådan roll.  Därför räcker inte det inte med att gruppansvariga som eftersträvar en jämn könsfördelning säger att de söker befäl med andra könstillhörigheter än män och sedan väntar på att dessa ska komma hoppandes. Det funkar inte så

*Leta brett.
Ett vanligt argument jag hör i debatten är: "Jag känner inga tjejer som vill lajva befäl!" eller "Jag har frågat alla jag känner" (ofta lögn).Många män nöjer sig med en hastig titt och frågar sedan sina manliga vänner.
Jag vill uppmana alla till att leta bredare. Kolla igenom din vänlista på facebook. Kolla igenom fotona från senaste lajven du var på och titta även på folk du inte känner.
Hon som spelade ascool krigare i en annan grupp, hon är lätt värd att fråga och med facebook är det lätt att få kontakt med folk.

Slutligen:
Det kan vara jävligt jobbigt som icke cis-man att spela befäl. Inte bara för att du har ansvar för en grupp med människor och deras spelupplevelse utan för att du ofta får ta enormt med sexistisk skit.
Du kan nedvärderad, ignorerad, förbisedd och får sällan den pepp du förtjänar för det arbete du lägger ned.
Detta är viktigt att hålla i minnet när man som arrangör eller gruppansvarig eftersträvar ett jämnare könsfördelning och letar efter kvinnliga befäl. Det är ingen dans på rosor.
Just därför vill jag se en större medvetenhet och en större ansträngning från främst mäns sida när det gäller att hitta icke cis-man befäl. Jag vill se färre ursäkter och jag vill se mer pepp.

(Stort tack till Maria Rodén, Eva Wei och Madeleine Tivås för genomläsning och input)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar