måndag 2 maj 2016

Bio, blött ylle och doften av rök

Tiden har bara flugit fram sedan jag kom hem från Japan. Helt sanslöst hur snabbt det går men hur den där mysgladkära-känslan fortfarande håller i sig.

Jag och Svart tog en dejtkväll i fredags för att se Captain America:Civil War. Vi fick än en gång lära oss läxan "Ta-inte-bilen-från-jobbet-och-in-till-stan-pga-ASMYCKET-trafik".
Suck.
Men vi hann till bion i tid och hann till och med äta innan. Ibland älskar jag att jag gått från världens tidsoptimist till att då och då ha stunder av att planera in på tok för lång tid till saker.
Filmen var hur som helst helt awesome! Den var allt jag ville ha av en superhjältefilm och lite till. Jag är ett sjukt stort fan av både Winter soldier och Falcon samt av Captain America själv. Det är märkligt eftersom jag i början tyckte att han var den minst intressanta av kommande Avengers och han nu har gått till att bli av mina största favoriter.
Så sjukt bra film och jag rekommenderar den verkligen. men det är bra om du har sett i princip alla Marvelfilmerna innan. Det är svårt att hänga med annars!

På lördagen så tog jag och Svart på oss vikingakläderna och åkte ut till Ale vikingamarknad. Regnet började droppa i samma stund som vi satte oss i bilen och när vi väl kom fram och klev ur började mina vikingaskor läcka in direkt. Jag kanske borde fettat in dem efter förra säsongen.
Men jag drog på mig mina docs istället och några blöta timmar senare men med torrast fötter kändes det som att jag hade dragit vinstlotten!
Ale var i år som sagt rätt blött men överraskande trevligt. Vi sprang in i finaste Moira som bara lyste upp hela dagen med massa pepp och vi hann både gå och se marknaden i lugn takt och prata med alla vi kände. Jag hittade ett vackert tyg och kände för första gången på nästan ett år lusten att hantverka och sy igen. Så det vackra tyget fick följa med hem och kommer förmodligen att bli en klänning.

Jag har haft en minst sagt kluvet förhållande till vikingamarknader senaste året och kanske lite längre än så.
Vikingareenactment eller ja, reenactment överlag tar fram det bästa i mitt historiska intresse och även om jag inte är lika insnöad som Svart på att få allt historiskt korrekt så är det ändå väldigt kul att gotta ned sig i fynd och vad som stämmer eller ej.
Charmen med vikingamarknader för mig lutar sig mycket på att dels kunna klä sig vackert och kanske ha ett tält med historisk korrekt utrustning men dels den härliga stämningen och alla vännerna jag får träffa.
Jag har några av mitt livs finaste minnen från vikingasvängen.
Samtidigt så har jag en del människor där (förknippade med mitt ex) som jag aktivt vill undvika. De är inte alltid i vikingasvängen men tillräckligt ofta för att det ska knyta sig i magen på ett jobbigt vis när jag ser dessa.  Jag jobbar på att det inte ska spela någon roll men det går långsamt detta med hantering. Sista året så mådde jag inte alls bra på senaste vikingamarknaden och fick åka hem. Mindre kul.
På en större front så söker sig en hel del nazister och rasister till vikingasvängen eftersom de söker det "äkta svenska" och någon slags nationalistisk känsla. Det skapar inte direkt en trygg känsla för mig, snarare tvärtom. Att vikingasvängen överlag har en rätt slapp hållning till detta hjälper inte.
Båda dessa faktorerna, mina privata saker och detta med rasister och nazister lägger lite sordin på något som annars är väldigt kul.

Med allt detta i bagaget var det väldigt skönt att kunna ha en väldigt bra dag på Ale. Känslan av att ha riktigt kul och helt glömma bort vad klockan är och bara skratta med vänner - den är riktigt härlig!


Jag och Svart i våra fina kläder.
Jag har gömt undan mitt lila hår vilket känns lite ovant men snygga var vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar