torsdag 28 juli 2016

Ghostbusters!

Så, igår hade äntligen nya Ghostbusters premiär. Och jag ska försöka att hålla mig någorlunda balanserad i vad jag säger om den men det kommer inte bli så lätt.

Mycket för att den var allt jag ville ha och lite till.


Efter en lagom läskig och bra uppbyggnad får vi snabbt träffa på Erin, en professor som jobbar på ett sjukt snobbigt universitet där hon som bäst håller tummarna för att blir befordrad.
Problemet är att back in the days så skrev Erin, ihop med sin dåvarande bästa vän Abby, en bok om det paranormala och om spöken. Något som Abby nu postat som E-bok och även börjat ge ut. Mindre bra att ha i sin googlingshistorik för Erin.
Ett misslyckat försök från Erin att övertala Abby att ta ned boken från nätet leder till att de två forna vännerna ihop hamnar i ett hus där det verkligen spökar.
Här möter vi även Holtzmann som är ett slags galet geni när det gäller teknik och bygga saker.
Det är dock ingen som tror på att spöken finns så de tre bestämmer sig för att starta upp en firma för att samla bevis för att spöken och det paranormala finns. Och här kommer Patty in på scenen med en stor bunt humor och streetsmarthet- samt en bil.
I sitt nya högkvarter bygger de grejer, äter pizza samt ventilerar frustration över att ingen, trots flera händelser, vägrar inse att spöken finns och att de är farliga.
Lägg därtill en något blåst och sexig sekreterare vid namn Kevin som precis lyckats lista ut hur telefonen fungerar….

Nu till vad jag tyckte!
Först och främst så älskar jag de fyra huvudkaraktärerna! De är alla väl utvecklade karaktärer med sin egen agenda och som alla får bra med scen tid.
Jag älskar Erin för hennes kamp mellan tron på det paranormala och viljan att bli tagen på allvar.
Abby är en fantastisk karaktär som verkligen gått sin egen väg och som är rapp i käften och skiter i vad folk tycker.
Erin och Abbys vänskap och relation till varandra är en så fin stöttepelare i filmen. Viktigare är att den känns genuin och äkta. För handen på hjärtat -visst känns det som att vi alla har haft en vän som vi glidit ifrån pga olika intressen?
Patty för mig är fantastisk. En kaxig, sassy och streetsmart kvinna som snabbt blir en i gänget och som bidrar med kunskap som de andra inte har. Visst är det inte är det mest banbrytande konceptet som en afroamerikansk kvinna får spela. Men det är sällan jag får se en sådan karaktär ta så mycket plats och ha en huvudroll på samma villkor som vita huvudkaraktärer.
Min favorit är nog ändå Holtzmann. Inte bara för hennes galna uppfinningar utan för att hon var så härligt hämningslös och hade en fuckít attityd till allt. Galet cool på ett sätt som måste ses och inte läsas om.

Alla fyra huvudkaraktärerna bidrar med massor med humor på sitt eget sätt och bygger upp berättelsen sjukt bra. Men det som är det viktigaste är att rollerna känns nyskapande och fräscha. Det har inte gjorts sådana här karaktärer innan. Här har vi kvinnor som drivs av egen agenda, som får vara sig själva och som inte är skapade för att vara sexiga och snygga för den manliga blicken.
Eller ja, en rättelse, det har gjorts men då handlar det ofta om EN kvinna per film. Inte som här, där det är fyra som har huvudrollerna.
Unikt och jag är så glad att det funkar! Ät det alla som säger att det blir för tröttsamt med för många kvinnor i huvudrollerna!
Plus i kanten för att inte någon av de fyra huvudkaraktärerna har en plott som är beroende av en man (HURRA!!)

Storyn då, håller den?

Oh ja, den håller mer än väl!

Efter en bra inledning som bygger upp stämningen och förankrar karaktärerna så är det bara en enda stor åktur av humor, rapp dialog, tuffa vändningar och bra effekter.
Präglingen från gamla Ghostbusters (ettan, tack och lov inte tvåan)lyser igenom ibland men det märks främst i cameos och hintar. Storyn lyckas att vara kul och överraskande och framförallt är detta en film som har glimten i ögat och vågar driva med sig själv.

För att citera min svägerska

“Jag har skrattat bort min mascara!”

Jag behöver väl knappast poängtera vad de fyra huvudkaraktärerna Erin, Abby, Patty och Holtzmann betyder för vikten av representation.? Hur coolt det är med ett gäng kvinnor som är kickass i fula overaller, har astuffa vapen, är smarta och som är sig själva och ÄGER sin film? Detta är en dröm för mg som nörd och jag önskar att jag fick vara åtta år igen och ha dessa som förebilder när mina killkompisar sa att bara män fick jaga spöken.



Ghostbusters är en film som varit extremt omskriven och spottad på enda sedan första trailerna släpptes. Det har varit de gamla vanliga argumenten om att ”WÄÄÄÄ, Kvinnliga Ghostbusters kan vi ju inte ha!!” till ” Detta sabbar ett av min av mina bästa barndomsminnen..och tjejerna är inte ens sexigt klädda!!”
Män som gnäller på nätet, alltså inget nytt.
Det som var spexigt var hur aversionen mot filmen tog sig en helt ny form där män gick in på IMDB och betygsatte ned filmen – långt innan den ens hade haft premiär.
de ville att den skulle vara dålig och att alla andra skulle få den uppfattning med – baserat på att det var kvinnor i huvudrollerna.
Något som är mindre roligt att Leslie Jones som spelar Patty fick så mycket rasistiska hot, hat och påhopp på twitter att hon tvingades stänga ned sin twitter helt och håller.
Rasism och sexism på sitt allra värsta.

Well, haters gonna hate men faktum kvarstår att Ghostbusters är en riktigt bra film. Rakt igenom.
Vad vi får är en bra och underhållande film som både är en utmärkt reboot av den gamla Ghostbusterfilmen men som samtidigt lyckas vara nyskapande och fräsch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar