söndag 31 juli 2016

Proud and Nerdy & Stockholm Pride 2016

Med värkande axlar, kramp i fötterna och en trötthet som går att ta på sitter jag här efter en fantastisk helg på Stockholm Pride och framförallt då i Prideparaden! Varning för ett extremt rörigt och känslosamt inlägg.

Detta året så har jag arbetat en del för Sveroks räkning med just pride eftersom jag varit kontaktperson för Sverok arbete med Pride. Det har varit extremt kul att jobba med, bland annat sattes det ihop en arrangemangsguide för distrikten som jag hoppas kommer funka bra. Och det är långt ifrån slut på året!

Sverok Stockholm hade detta året satsat rejält på Pride och anställt bästaste Yousef som projektledare för hela sin pridesatsning. Jag har fungerat som kontaktperson från förbundsstyrelsen och det har blivit en del skypemöten, mailande och peppande mellan oss.
Sidospår: Yousef är fantastisk och alla projekt han tar i blir på allvar till guld!

När prideveckan väl sparkade igång tog jag och Svart i vanlig ordning och åkte upp för att hjälpa till med paraden. Trist nog som vanligt på fredagen (något år kanske jag lyckas ha ledigt under hela prideveckan men chansen är nog större att älgar börjar flyga....).

På lördagen begav vi oss till paraden och uppstyrning och peppande av flaket. Min roll på plats var att sköta musiken och vara dansledare medans Svart var vattenutdelare och allmän allt-i-allo. Yousef, Sebastian och Alex var guld på plats och vi alla hjälptes åt att peppa hjulvakter, kolla så allt funkade och framförallt vara gladast i världen.

Jag och min ordförande Alex tar en selfie innan paraden!
Jag träffade flera fina vänner, @Normalniklas sprang i vanlig ordning runt och fotade massor och @aidsbrain, @SamsonWiklund och @missdeliana var med på flaket. Fina människor som jag ser för sällan.
Proud and Nerdy-flaket hade nummer 152 av 191 så i vanlig ordning så fick vi vänta långt efter starttid på att komma iväg. Och till råga på allt var det på allvar 100 grader varmt och stekande sol. Men när vi väl började rulla och musiken kom igång så spelade det ingen roll. Peppen var på topp!

Inte ens när himlen öppnade sig och dränkte oss alla i ett iskallt regn så slutade folk. Det skrattades, det tjoades, det skapades gemenskap och det dansades.
Jag stod nästan hela tiden ihop med två jättefina människor i form av Pippi Långstrump och Grumpy cat/Captain America och dansledde de som gick bakom flaket till att ge 220% och lite till.
När vi gick i mål flera timmar senare så bara vek sig benen under mig och jag kände i varenda nerv hur dyblöta mina skor var och hur ont jag hade i axlarna och nacken. Men under tiden paraden var? Noll ont! Så det blir när man fylls av energi och bara vill le, gråta och skratta för att detta med pride och HBTQ är något av det viktigaste som finns att lyfta fram och kämpa för.

Det var så otroligt mycket fina människor som gick med oss, av alla åldrar och i så mycket fina kläder. Jag blev på allvar tårögd av att se hur fint det var. Acceptans, styrkan i att vara sig själv, att våga visa sin kärlek till den man älskar helt öppet och styrkan i att få pepp från andra.

Nu när jag kom hem på kvällen så fick jag veta det allra bästa:

Att Proud and Nerdy och Sverok vunnit publikens pris! Det är helt fantastiskt (ja, jag grät lite när jag fick reda på det)!
Förra året vann vi utroparnas pris och att nu i år vinna detta... Det är så otroligt stort och för mig så peppar det att jobba ännu hårdade med att lyfta HBTQ-frågan i spelvärlden och dels är det ett kvitto på att allt det arbetet som lagts ned av eldsjälar under året i Sverok, både på förbunds-, distrikts-, förenings- och individnivå har gett resultat och bidragit till en förändring.
Jag är så stolt, glad och hedrad för att få vara en del av detta, så glad att få ha äran att jobba med Sverok och med pride och så jädra glad att få jobba med Yousef, Sebastian, Alex, Erland och alla andra som roddat detta.
Framförallt är jag stolt över hur långt Sverok har kommit i sitt arbete med HBTQ-frågor, ett arbete som är långt ifrån klart och som aldrig kommer att vara det.

Nu kör vi lika bra under resten av året och in i framtiden. 220% coolare och fyllda med pepp!

Bästaste Niklas tog den här bilden av mig, i full färd med att sjunga och dansleda på flaket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar