söndag 3 juli 2016

Stockholm och konventet Fantastika

För två veckor sedan reste jag upp till Stockholm för att vara med på fantastiskkonventet Fantastika och Swecon.
Det var sjukt spännande eftersom jag dels inte varit där förut och dels skulle sitta med i ett panelsamtal om appropriering och exotisering.
Och vad är då Swecon? Jo det är en kongress för science fiction- och fantasylitteratur som arrangeras varje år på en ny plats där olika kongresser får äran att vara Swecon. Detta året hölls Swecon på Fantastika och platsen var Dieselverkstaden i Sickla i Stockholm mellan fredag till söndag. Jag var tyvärr bara där på lördagen.

Jag fick reda på Fantastika genom Anna Davour som pingade mig på tiwtter och tyckte att jag borde komma. Och när jag kollade upp det lät det som en sjukt intressant och vettigt kongres som jag verkligen borde åkt på tidigare.

Så sagt och gjort, jag och MsMemberger tog vårt pick och pack och åkte upp till Stockholm efter jobbet på fredagskvällen. Vi kom upp så sent att det enda vi hann med var att stuva in oss i boendet och sedan ge oss ut på jakt efter mat.

På lördagen så begav vi oss mot kongressen i ösregn. Vi hade kollat upp vilka programpunkter vi ville gå på och hann med en jätteintressant föreläsning om Nya utgrävningar i östgötska riddarborgar som hölls av Martin Rundkvist. Synd att tiden gick så fort för den var riktigt bra och gav mig massor med ny information om borgar jag inte hade koll på. Eter det lyssnade vi på ett jättebra panelsamtal om Moderna utopier. Alla deltagarna hade bra åsikter och intressanta inputs på sin version av utopier och vad som gör de intressanta respektive tråkiga. Boel Bermann hade som alltid jättebra synpunkter!
Sedan så blev det ett till panelsamtal på temat Could Sweden take the lead in the new space race. Många bra och olika synvinklar. Eftersom rymden är ett favvotema inom Sci-fi (duh!) så var det kul att höra veklighet kopplas ihop med hur det påverkar bokskrivandet.

Sedan var det dags för mitt panelsamtal om appropriering och exotifiering.

Så här beskrevs panelsamtalet i foldern:

När vi kommunicerar allt mer, och världen därmed krymper, upptäcker många att främmande folkslag inte är sagovarelser. De är verkliga kulturer, som ibland har blivit marginaliserade och missförstådda. Varför uppstår problem här? Vad kan en utomstående låna från någon annans kultur? Hur ska en kultur beskrivas för att respektera dem som tillhör den? Hur kan författare undvika att göra karikatyrer eller feltolkningar? Vilka är de vanliga stereotyperna?

Jag hade vid det här laget  hunnit bli lite nervös trots förberedelser. Jag hade inte koll på någon av de andra paneldeltagarna, det enda jag visste var att tre av oss hade samma namn plus dubbla efternamn. Förvirringen var stor. Och mina nerver gick upp i taket när det blev helt fullsatt på panelsamtalet och folk stod ute i gången för att lyssna.
 Men det gick väldigt bra. Det är ju ändå något jag har rätt mycket åsikter om och som jag kan. Och jag började fnissa rejält när det visade sig att en av de andra paneldeltagarna tog upp en exempelbok som jag hade i väskan. Vad är oddsen för det?
Det tråkiga var väl att vi pratade på så mycket att det inte blev någon tid över för frågor alls. Fick prata massor efter panelsamtalet med folk på temat och det var trevligt. Mer om samtalet kan läsas här.

Innan panelsamtalet. En deltagare saknas tyvärr på den här bilden.
Foto: Nettan Memberger

Efteråt hann jag precis slänga mig in på panelsamtalet om Förälskad i en fiktion men då var jag så sen och dessutom hungrig så jag uppfattade inte mycket tyvärr.

Något både jag och MsMemberger sett framemot riktigt mycket var panelsamtalet Feminist sf in the 70s and today  och det var riktigt bra. Mycket fokus på queerscenen och inkludering och för mig hade det samtalet gärna fått vara länge!
Sist på lördagen hann vi med ett sjukt mysigt och trevligt panelsamtal That´s why I killed him! där författare pratade om att ge sina karaktärer en bakgrundshistoria. Så många vettiga människor och jag blev framförallt imponerad av Maria Turtschaninoff och Mats Strandberg.

Utöver det hann vi med att äta mat, ta en cider, prata med vettiga människor och ha massa trevligt. Jag gillade Fantastika skarpt och det var helt olika alla andra konvent jag varit på. Det var verkligen en kongress där det var mer fokus på intellektuellt utbyte i samklang med att umgås och det var en otroligt inspirerande miljö.

Plus för: Jättebra organiserat. Bra blandning av föreläsningar, workshops och intressanta panelsamtal, Otroligt cool lokal som verkligen passade för ändamålet. Bra blandning av åldrar och könstillhörighet (även fast det var en övervikt män). Jag som paneldeltagare kände mig väldigt bra mottagen och fick bra återkoppling innan, under och efter konventet. Sist men inte minst: att det var okej att ta sig en cider/öl och att alla klarade av att hantera drickandet

Minus för: Män som ska ta allt talarutrymme på frågestunden efter panelsamtal och liknande för att prata om vad de kan och inte ens ställer någon fråga. Eller som ska försöka sätta dit paneldeltagarna och visa att de minsann vet bättre. Så trött på mansplaining.

Men trots det kommer jag helt klart att satsa på att komma tillbaka till nästa års Swecon vilket blir Kontur i Uppsala. Det var lite för kul för att jag ska kunna låta bli!

3 kommentarer:

  1. Trevlig rapport, och jätteroligt att du trivdes på din första kongress!

    Själv gick jag på helt andra programpunkter än du, men problemet med icke-frågeställare bland publiken är välkänt, och ja, nästan alla av dessa är män. Moderatorerna har egentligen till uppgift att ta tag i detta, men det är inte lätt (vissa tar dessutom tag i mikrofonen med ett järngrepp; ibland har jag instruerat gophrarna att de inte ska lämna över mikrofonen överhuvudtaget, utan bara hålla den mot frågeställaren). Och sedan finns det vissa som klagar över att panelisterna pratar för mycket och inte släpper in frågor...

    För den delen behöver du inte vänta till nästa Swecon för något liknande. Det blir LunCon i höst i Lund (60 år sedan den första sf-kongressen i Sverige, även den i Lund) och Club Cosmos brukar alltid ordna en minikongress i Göteborg under hösten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var verkligen jättetrevligt!

      Ja, just detta med folk (män) som greppade micken och bara höll monolog var extremt trist. Det är ett problem lite överallt på konvent känns det som.
      Jag tror att paneler med fler än fyra deltagare ibland hade behövt begränsat tid på sig för varje svar så att det hålls rappt och intresseväckande länge. Något jag tänkt på länge när det gäller paneler överlag.

      Åh tack för tipsen om LundCon och Club Cosmos! Ska hålla ögonen öppna och förhoppningsvis åka :D

      Radera
    2. En sak som jag har funderat på är att ordna någon form av kurs/workshop för moderatorer som vi kan hålla på våra kongresser (även om jag nog inte är rätt person att leda den): mikrofonteknik (och varför de behövs), hur man bäst ska hantera storpratare (innan eller under frågestunden; bland panelisterna eller publiken) med mera.

      LunCon är uppe i 62 av 85 (lokalen tar inte mer) medlemmar redan, så passa på snart.

      Club Cosmos är en lite säregen bekantskap. Det är den äldsta fortfarande aktiva sf-föreningen i Sverige, och många av originalmedlemmarna är fortfarande igång. Så vänta dig ingen radikalism eller hög genusmedvetenhet. Men deras minikongresser som jag har varit på har alla varit trevliga tillställningar, givet premisserna.

      Radera