söndag 5 februari 2017

Vila i frid Rob Stewart

Det gör alltid jätteont när hjältar dör och den här gången gjorde det lite extra ont.

Rob Stewart, skaparen och regissören av dokumentären Sharkwater är död. Det dök upp i mitt facebookflöde för några dagar sedan att han saknades efter en dykning. Herregud var jag önskade, hoppades, ville att han skulle hittas vid liv men så bra fick vi inte ha det.
Inatt så gick hans familj ut med att hans kropp hade hittats.

Det gör så ont att han inte finns mer för han var en sådan viktig hjälte och en sann eldsjäl för hajarna och för haven. Det arbete han gjorde med att lyfta upp och synliggöra det enormt skadliga med hajfens-industrin och hur det inverkar, inte bara på hajarna utan även på världshaven, var och är helt ovärderligt.

Både Sharkwater och även hans senare dokumentär Revolution var på många sätt en slag i ansiktet på många som både blundat för havens tillstånd men även för hur hajfiske bedrivits. Och det ändrade garanterat mångas bild av hajar till en mer nyanserad bild av dessa fina djur.



För mig var Sharkwater definitivt en ögonöppnare. Jag hade innan jag såg den inte koll på hur många hajar det var som faktiskt dödades per år eller hur brutalt och vidrigt hajfensfiske faktiskt är.
Min historia med hajar går rätt långt tillbaka i tiden och är rätt komplicerad. Jag har alltid älskar och på samma gång varit helt livrädd för hajar.
Jag skyller på morfars stora bok om hajar som jag satt och läste varje gång jag var där som liten. Jag lärde mig allt om hajar och hur det var att dyka med de, hur viktiga de var, vilka intelligenta varelse de var och vilka viktiga rovdjur de var.
Jag fick massor med kunskap men också enormt stor respekt för de.
Allt på en och samma gång.
Robs arbete med att lyfta fram hajar och deras betydelse för haven gav mig den där sista pusselbiten jag behövde för att faktiskt inse hur viktiga de är.

Jag har gråtit en stund nu men vill bara säga att:
Tack för allt Rob. Tack för allt du gjorde, för dina filmer och tack för att du var en fantastisk hjälte som outtröttligt kämpade för hajar och för haven.
Vi hade behövt dig i många år till men vi får kämpa vidare.
Tack för att du orkade, för att du gick först och vila i frid.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar