tisdag 26 september 2017

Moment of truth the end - Hur jag gick på G-Dragons konsert i London

Ni vet hur mycket jag älskar Bigbang och alla medlemmarna?

Det kan vara så att jag älskar G-Dragon som är ledare och den som skrivit de flesta av deras låtar lite extra mycket.

Varför?

Tja, han är extremt talangfull, duktig rappare och sångare, fantastisk på att dansa, har maxat sina poäng på utstrålning och karisma samt att han är en otrolig stilikon som äter Lady Gaga till frukost.

Han är en artist som jag velat se så länge men det har liksom varit kört. Alla turnéer han haft har varit i Asien eller USA -vilket har varit way för dyrt att åka till.
Koreanska artister kommer sällan till Europa vilket är helt logiskt med tanke på vilken megapublik de drar in i Asien. Det går inte ens att jämföra.
Så när det tidigt i våras blev klart att G-Dragon skulle ut på sin andra världsturné i samband med sitt nya album så hade jag inget hopp om att den skulle röra sig nära mig.
Men så plötsligt i juni så blev det klart att han SKULLE TILL EUROPA!!


Jag lovar att jag tappade andan och bröt ihop en smula när jag såg meddelandet. Sedan slängde jag mig på sökfunktionen för att ta reda på när biljetterna till London släpptes.
Tre dagar senare så köpte jag den kanske dyraste biljetten till den kanske mest efterlängtade konserten i mitt liv.

Och när jag nu i söndags stod utanför Wembley Arena och såg de tusentals andra fansen som trängdes i väntan för att komma in så var jag så jädra lycklig.
Jag valde att gå på konserten helt själv vilket jag är glad för men jag träffade  en awesome tjej som hette Chloé och vi höll varandra sällskap i kön och pratade K-pop, konsertminnen (väldigt få för min del) och kollade på alla andra fans som vandrade förbi.

Väl inne så lyckades vi brotta oss fram till merchdisken i hopp om att komma över fina saker. Men herrejädrar vilket bråk det var för att komma över merch, jag har seriöst aldrig varit med om något liknande i form av trängsel. Det var som en jädra moshpit fast värre.
Jag var så glad för mina stadiga kängor.
I slutänden kunde vi ändå komma över varsin t-shirt och jag fick dessutom en liten fingerlampa. Men det var i sista stund för 20 minuter efter att vi kommit in så var allt slut. Och då var vi bland de första som släpptes in av de med vanliga biljetter.

Efteråt skildes jag och Chloé åt och gick till våra platser i varsin ände av arenan. Jag hade satsat på en sittplats så nära scenen som det gick utan att lägga ut 5000 kronor på biljetten.
Jag var mer än nöjd med min plats för jag hade riktigt bra sikt!

Sedan..... började konserten. Jag filmade en del så kolla gärna! Mina galna fanskrik får ni på köpet.



G-Dragon var precis lika fantastisk som jag trodde och mer därtill. Hands down, den bästa liveartist jag sett i form av utstrålning, engagemang och givande till sina fans.
Jag skrek sönder min röst, jag sjöng så mycket och jag är så glad att jag kollar upp hela hans setlista från turnén så jag visste vilka låtar han skulle köra.

Scenen var fantastisk. Och röd. Matchade hans hår perfekt.

Men det som grep mig mest var hur ödmjuk och fin han verkade vara. Hans turné heter som sagt "Act III: Moment of truth the end (Motte)" och det anspelar både på hans ålder (som är 30) och på att hans nysläppta cd-skiva där han framträder under sitt eget namn Kwon Ji Yong. För som ni kanske gissar är G-.Dragon ett scennamn.
Och detta med balansen mellan hans scenpersona G.Dragon och privatpersonen Kwon Ji Yong var temat för hela konserten. Videos med klipp från hans familj och vänner varvades med hans egna videoprat och liveprat om hur det var att leva hela livet i rampljuset och ha en persona som alla ser upp till men ändå inte vara sig själv.
Han pratade en lång stund på scenen om hur glad han var att kunna framträda under sitt eget namn, att han hoppades att alla skulle acceptera honom både som G-Dragon men även som sig själv och hur han hoppades att alla vi fans skulle finnas kvar när han kom tillbaka från militärtjänsten. (som han snart rycker in i och som varar i två år om jag minns rätt ).
Känslan när jag tillsammans med tusentals andra bara vrålar "YES!" och sedan när arenan börjar skandera "Kwon Ji Yong!" om och om igen...
Känslan när han sedan börjar gråta...

Det var den finaste och bästa konserten jag varit på och jag gick ut därifrån så adrenalinhög och fylld med en känsla av FUCKING VÄRT ALLT!

Älskade G-Dragon, älskade Kwon Ji Yong - vi som är dina fans kommer finnas här och vänta på dig. Både på din nästa konsert, din nästa cd och när du är klar med din militärtjänst.
Och vi älskar dig oavsett vem du är.
I alla fall jag.

G-Dragon tackar av sina dansare och sina musiker.

Mer läsning på temat:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar