måndag 12 mars 2018

Hur påverkas en organisation av vithetsnormen - en föreläsning på Prolog

För några helger sedan så var jag och besökte lajvkonventet Prolog i min roll som ordförande för Sverok.
Det var, som många vet, inte första gången jag var där men jag har inte åkt dit sedan 2015. Efter det har jobb, brist på pengar och resor till Japan kommit i vägen.
Och jag har saknat det på ett sätt men samtidigt har jag varit lite orolig för att åka dit. Främst för att det finns så många människor där som inte är så förtjusta i mig.

Men när arrangörerna för Prolog hörde av sig till mig och frågade om jag ville komma och hålla några programpunkter om Sverok så sa jag mer än gärna ja. När jag sedan fick frågan om att hålla en föreläsning om hur vithetsnormen påverkar en organisation så blev jag ännu gladare.

Så på lördagen tog jag tåget dit och sepnderade dagen med att prata med lajvare, vänner och ha trevligt.

Jag höll såklart i mina programpunkter också, varav det blev två diskussionspunkter för Sverok:
  • Arrangörer för tryggare lajv.
Sveroks förbundsordförande Anna Erlandsson håller ett utvecklingsforum där arrangörer kan diskutera och lyfta tankar över vad som bör finnas med på en uppdaterad checklista från Sverok för mer inkluderande lajv med fokus på sexuella övergrepp och diskriminering.

  • Vad kan Sverok göra för lajvsverige?
Sveroks förbundsordförande Anna Erlandsson samt Anna Westerling, marknadsansvarig på Sverok är på plats och svarar på frågor om hur Sverok fungerar i relation till lajvföreningar. Detta är också ett ypperligt tillfälle att lyfta vad du vill att Sverok ska göra för lajvsverige i framtiden.


Sedan höll jag en föreläsning med:

  • Vithetsnorm och dess påverkan på en organisation.
En kort föreläsning om vithetsnormen om och hur den påverkar oss. Vad betyder representation, varför är det en viktig fråga och hur jobbar vi för mer etnisk mångfald? 

Diskussionspunkterna flöt på av sig själva men jag var lite nervös inför föreläsningen. Jag brinner verkligen för ämnet men det är alltid lite läskigt att föreläsa. Det spelar ingen roll att jag gjort det så många gånger innan, jag kommer nog alltid att vara nervös innan.

Föreläsningen filmade faktiskt och vill ni se den så är det bara att klicka på youtubelänken nedan!


Det var riktigt kul att vara på Prolog och jag hoppas kunna åka tillbaka nästa år, som representant för Sverok eller som privatperson och lajvare!

Mer läsning på temat:



Youtubevideos (med Eva Wei)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar