tisdag 15 maj 2018

Nordsken 2018 och hur ett riktigt bra konvent ska göras

Kristi himmelsfärd rullade in och för mig innebar det en tur upp till Skellefteå och konventet Nordsken.

Och som jag längtat efter detta! Ända sedan förra året då jag med dåvarande förbundsstyrelsen besökte konventet så har jag velat åka dit.
Jag sade till mig själv att oavsett om jag var i Sverok eller inte så skulle jag åka upp och vara med.
Nu blev det så bra att jag kunde åka i min roll som ordförande i Sverok och därmed hinna med dubbelt så mycket roliga saker!

Så varför var jag så pepp på Nordsken?

Det korta svaret är för att jag aldrig sett ett så episkt konvent.

Det långa svaret är att Nordsken är ett konvent som är det kanske mest välorganiserade konventet jag besökt och som lyckas med att vara ett multikonvent där brädspel, E-sport, LAN, tv-spel, fantastisk, cosplay, rollspel, figurspel, kortspel, lajv och även konst samlas under ett tak på ett otroligt smidigt och sömlöst sätt.
Ja ni hör ju.
Det finns något för alla och det finns något för alla åldrar, mängden aktiviteter som ordnas är förbluffande stor och det gör att det är är enorm spridning på åldrar och vad en kan hitta på.

Det är många konvent som siktar på att vara multikonvent men Nordsken lyckas verkligen.

De lyckas också med att vara ett konvent som erbjuder en arena för både de som vill spela och bli underhållna och även för branschfolk.
Och att få dessa två grupper att 1) samsas på ett konvent 2) ge tillräckligt med fokus på båda och 3) lyfta bra båda verksamheterna är en konst i sig.
Men Nordsken lyckas.

Och sist men inte minst, ja Nordsken arrangeras såklart av en Sverokförening, nämligen Nordskens Vänner!

Jag åkte upp som ordförande för Sverok som sagt och mina dagar var fyllda av jobb. Jag och Sanna (som är regional föreningskonsulent, RFK, för Sverok Västerbotten och även samordnare för alla Sveroks RFK:s) tillbringade onsdagskvällen med att bygga världens snyggaste Sverokmonter i Expodelen (där alla utställare höll till).

Snyggast monter! Mest rollups! 

På torsdagen drog konventet igång och i Sveroks monter var det nästan jämt fullt upp då vi pratade med föräldrar, unga, spelintresserade samt att det gick att prova på spelet Octodad hos oss.
Bäst och mest förvirrat spel!

Två timmar in på konventet!

På fredagen var det stora paneldagen för mig enligt följande:

12.00: Moderator för panelsamtalet Framtidens underhållning. (Kreativa scenen)
Deltagare var Sara Bergmark Elfgren, Mats Söderlund, Ted Kjellson och Fredrik Malmberg. 

15.30: Samtal om Spelhobbyn ur ett feministiskt perspektiv med bästa Åsa Roos. (Stora scen)
Jag tror detta samtalet blev filmat så jag kommer förmodligen lägga upp det senare här på bloggen.
17.00: Samtal ihop med Karl Ytterberg om Lajv då och nu. Moderator Linn-Marie Edlund ( Äventyrsscenen)

Däremellan stod jag i Sveroks monter så jag sprang runt en del men oj vad roligt det var! Panelsamtalet om Framtidens underhållning var särskilt roligt eftersom det flöt på så bra i samtalet mellan deltagarna. De var otroligt duktiga i sitt samtal och på att väva in varandra. En fröjd att moderera plus att jag kände mig lite stolt över att jag gjorde ett bra jobb!



Samtalet mellan mig och Åsa var som väntat otroligt kul och bra. Vi har så mycket att säga att en halvtimme blev lite kort, vi hann inte ens med en frågestund.

Sista panelsamtalet om Lajv då och Nu var väldigt intressant, det är kul att reflektera över hur mycket hobbyn utvecklats sedan jag började lajva 2003!

Mellan panelsamtal och Sveroks monter så pratade jag. Oj vad jag pratade med besökare om Sverok, spelkultur och varför spelandet är det bästa i hela världen. Jag highfiveade robotar och cosplayare och demonstrerade Octodad och dansade bläckfiskdansen för barn (träffar ni på mig, be mig om en uppvisning!)

KOLLA ROBOTAR! Eller ja, en i alla fall :D

Jag fick en jättefin kärleksförklaring till mig och flera andra episka kvinnor i spelSverige sent på natten och den var så fin att jag blev tårögd
Jag pratade litteratur och skrivande med jättetrevliga författare och hur spelkulturen har utvecklats under åren och varför fantastik är viktigt.
Det blev assena nattsamtal om varför Sverok är ett förbund och inte ett företag och det blev morgonpromenader ihop med Sanna från hotellet talandes om livet och föreningsdemokrati.

Jag lobbade för varför Sverok idag kanske mer är ett spelkulturförbund än ett spelhobbyförbund i Allt om Brädspel och den videon kan ses här!

Ja ni hör ju. Jag hade fullt upp men framförallt hade jag rasande kul. För det är detta jag älskar mest
med att vara ordförande i Sverok. Att åka ut och träffa medlemmar, prata med de och känna hur jädra bra spelkulturen i Sverige är.
Att vrida och vända på allt i diskussioner och få höra hur mycket spel betyder för människor. Det ger mig drivkraft att vilja ge 200% för Sverok.
Spelkulturen i Sverige är så fantastisk och Nordsken lyckas med att fånga alla aspekter av den på ett briljant och unikt sätt.


Jag är Mother of dragons, Queen of nerds, first of her name...
och på Nordsken fanns min Drogon!

Jag är så imponerad av arrangörernas arbete, främst Johan Linder men också Linn-Marie Edlund. De är under av effektivitet och engagemang.

Det är som ni märker svårt att tala om Nordsken utan att bara falla ned i en gryta av fascination och lovord över hur bra det är. Men på allvar, Nordsken är helt perfekt och jag kan inte helt sätta fingret på vad som gör det så bra.

Det kanske beror på den lånsiktiga planen som alltid funnits med Nordsken, åtta år och med målet att nå 10 000 deltagare och att steg för steg utöka och bli bättre. Jag tror de i övrigt nådde 10000 i år så nästa steg är 20 000.
Det kanske beror på marknadsföringen som är helt i en klass för sig.
Det kanske beror på att Skellefteå kommun ÄLSKAR Nordsken på ett sätt som gör att de lyfter upp konventet som Skellefteås främsta tillgång (efter hockeyn då)
Det kanske beror på alla olika typer av nördar som möts och hittar varandra på ett så otroligt smidigt sätt.
Det kanske beror på att Nordsken är sådana bra ambassadörer för hela spelkulturen i Sverige.
Eller så beror det på att Nordsken är bäst.

Oavsett vad det är så kommer jag tillbaka nästa år. Vi ses 2019 på Sveriges kanske största konvent!



Och ja, detta är en reklamfilm som Skellefteå kommun gjort.  Det är enormt stort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar