söndag 24 juni 2018

Hatet mot Durmaz och att fotbollen inte är skurken

Uppdaterat med en länk till Durmaz mål som förde Sveriges herrar till VM.

Just nu pågår VM för herrar i fotboll och i går spelade Sverige mot Tyskland i VM.
Det kanske förvånar en del av er att jag gillar fotboll. Inte som att jag spelar, det är jag på tok för lat för, men jag gillar att följa EM och VM och jag älskar när Sverige spelar. Jag grinar när de åker ut och jag jublar när det går bra.
Jag är dock så trolös att jag i sekunden Sverige åker ut börjar heja på ett annat lag.
Det är lite så jag är med fotboll.
Men jag älskar det.
Som sagt, i går spelade Sveriges herrlag mot Tyskland och förlorade med 1-2. Tyskland lade ett mål med 15 sekunder kvar vilket kändes jättesnörpligt och jag var så besviken över att vi var så nära!
Men det är sådant som händer. Tyskland är trots allt regerande världsmästare.
Jag var besviken och arg och sedan började jag ladda om och hoppas på att vi klarar det mot Mexiko.
Det är en rimlig reaktion.
Mindre rimlig reaktion är det som drabbat Jimmy Durmaz som hade oturen att vara den svenska spelare som orsakade Tysklands frispark som ledde till sista målet.
På mindre än ett dygn har han fått ta emot enormt mycket rasistiska påhopp och hatkommentarer på sin instagram och de är så vidriga så jag tänker inte länka in de.
För allvarligt, ni behöver väl inte se kommentarerna för att tvivla på att de är äkta när det bara är en googling bort?


Det jag vill säga är att det är helt oacceptabelt att hata på en spelare för ett misstag och därtill slänga in rasistiska hatord och hot (för oj vad hoten haglar).
Det är så in i helvete inte okej och jag blir helt rasande över detta.
Rasande för att jag ser hur alla rasisterna tar detta som ett gyllene tillfälle att ventilera sin vidriga rasism i form av riktigt grova påhopp och hatbrott.
Rasande för att en riktigt bra spelare sänks till botten av ett misstag (för ingen har väl glömt att Durmaz spelade en sjukt viktig roll för att se till att Sverige överhuvudtaget kom till VM?)
Rasande för att jag kan garantera er att den som är mest förbannad över misstaget är Durmaz själv. Det glädjer mig massor över att Durmaz verkar få mycket stöd av sina lagkamrater och jag ser fram att se matchen mot Mexiko.
En annan sak som gör mig lite extra förbannad är att jag ser hur folk säger att rasismen som kommer nu är en effekt av VM och kulturen där.
Ni som skyller detta på fotbollen:
Har ni bott under en sten och helt missat hur rasismen normaliseras i Sverige och hur vi numera har nazister som kan demonstrera öppet på gatorna?
Har ni helt missat alla som vittnar om rasism dagligen, de som även berättar om hur haten mot olika grupper nu är ute i det fria och att näthat och hot numera är vardag?
Det rasistiska hatet som drabbar Durmaz är inget annat än en skam för Sverige och är ett bevis för hur öppet det nu är tillåtet att hata och kritisera människor på grund av deras bakgrund. För det detta säger när en spelare i Sveriges herrlandslag drabbas av rasistiskt hat är att en person bara är svensk så länge en presterar bra. Händer något fel så är det fritt fram att slänga rasism och hot mot personen.

Som Romelu Lukaku säger i sin underbara artikel:


"When things were going well, I was reading newspapers articles and they were calling me Romelu Lukaku, the Belgian striker.
When things weren’t going well, they were calling me Romelu Lukaku, the Belgian striker of Congolese descent."

Det som drabbar Lukaku och nu även Durmaz är inget annat än rasism och ni vill motverka detta så se till att säga emot hatet, säg ifrån när ni hör det och visa att Sverige är ett land där vi inte låter detta gå oemotsagt.


Sist, gå gärna in på Durmaz instagram och sprid lite kärlek och stötta honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar