onsdag 20 juni 2018

Fantastika och Dreamhack

Två konvent på en helg låter kanske i överkant men oj vad det var värt det!

Ibland så finns det ingen annan lösning när två saker jag ville besöka på krockade med varandra. De fick helt enkelt en dag var.

Först ut var kongressen Fantastika. Det var inte första gången jag besökte det. Första gången var för några år sedan då jag satt med i ett panelsamtal om appropriering och exotifiering. 

Nu var jag väldigt pepp på att komma tillbaka och dels lyssna på bra föreläsningar och samtal och dels träffa många fantastikentusiaster.
Jag kom dock iväg rätt sent på lördagen eftersom jag ägnade tre timmar åt att jaga Larvitar på PokemonGo:s communitydag. Det tog längre tid än vad jag väntat men när jag väl var på Dieselverkstaden så hann jag med överraskande mycket.

På plats på Fantastika!

Jag hann prata med flera bekanta och vänner som var på plats, köpa en bunt begagnade böcker, få några böcker signerade, lyssna på panelsamtal om superskurkar, lyssna på ett samtal med Mike Carey när han och Sara Bergmark Elfgren pratade om hans serie Unwritten och även lyssna på ett panelsamtal om Ethics of generation ship.
Sedan tog min energi helt slut och jag fick rulla hemåt med för många inköpta böcker.
Men Fantastika är som alltid en väldigt trevlig kongress där jag verkligen kan nörda ned mig i mina älskade böcker.

Söndagen så var det upp tidigt och ta tåget mot Jönköping och Dreamhack. Spänningen var stor eftersom jag aldrig varit på Dreamhack innan men peppen var skyhög.
Den blev inte mindre hög av att jag direkt efter ankomst fick träffa bästaste Max och sedan även Johan, Linn-Marie och Oskar från Nordsken.
Efter ett tag anslöt min styrelsekollega Erik och därmed hade vi sex kickass timmar framför oss.
Dreamhackk var precis lika stort och spännande som jag tänkt. Så många peppade e-sportare på en och samma plats!

WOW!!


Jag blev djupt imponerad av alla som hade dekorerat sina platser och kanske ännu mer av de som spelade flera dagar i sträck på fällstolarna.
Jag och Erik hann prata med en hel del folk, kolla på event och spexigt byggda datorer och även besöka större delen av Expohallen. Den var fin men ljudvolymen var extremt hög.

Hur peppa jag och Erik var? SÅ HÄR PEPPA!!

Sverok hade ihop med Female Legends en liten monter i södra lobbyn och den passade oss mycket bättre.

På kvällen satt jag med i ett panelsamtal som hölls i Future Skills Lounge. Temat för panelsamtalet var:

OVERWATCH - NÄR ANVÄNDER MAN ULTIMATES? Ett samtal om koordination, strategi och ledarskap.

Vänta vänta Anna, du kan ju inte spela Overwatch? 

Helt korrekt, jag suger på det. Men det var inte jag som skulle prata Overwatch utan det sköttes av en spelare från Team Meow. Min uppgift var att prata om varför föräldrar bör engagera sig i sina barns spelande, hur synen på spel är och hur ens talanger inom spel kan bli meriter på ett CV.

Det var fantastiskt kul även fast montern bredvid dunkade musik på hög volym och gjorde att varken jag eller Petra hörde vad vi själva sa.

Men det blev ändå bra och hela samtalet kan ni se här nedan.





Sedan fick jag brottas med försenat tåg hem men oj vad värt det var för min helg var fantastisk!

Jag lärde mig några viktiga saker:

  • Plastkassar håller för max fem böcker innan de faller sönder och du tvingas bära allt i famnen. En liten bok med finska skräckberättelser är för mycket för en klen kasse.
  • Jag kan uppenbarligen inte dricka mer än EN energidryck längre utan att bli helt uppe i varv. WFT? Jag kunde knäcka sju på en kväll men nu har min kropp svikit mig. 
  • Att se på anime på tåget gör att små tanter som sitter bredvid smygtittar ihop med dig.

Jag besökte såklart Fantastika och Dreamhack för att jag ville dit och för att jag verkligen gillar konvent.  Men jag besökte de även som ordförande i Sverok för att hålla koll på hur spelkulturen i Sverige utvecklas. Det är för mig en viktig uppgift att ta reda på och framförallt att prata med de som engagerar sig i spelkulturen. Fantastik är vår kanske nyaste tillskott i Sverok och E-sporten kom ju med för några år sedan.
Båda två växer snabbt och utvecklas i takt med ny teknik, nya böcker och växande nätverk. Om jag bara skulle sitta framför ett skrivbord och försöka killgissa hur utvecklingen går... det skulle vara det dummaste ever.
Jag vill ut och träffa spelare, träffa härliga nördar och se vad Sverok behöver göra för att vara ett förbund för spelkulturen och framförallt - se vad vi kan göra för att hjälpa och peppa de som engagerar sig.
Jag har sagt det så många gånger men detta är det roligaste i mitt uppdrag. Jag skulle inte vilja vara utan det för allt i världen.

Sist men inte minst så bjuder jag på mitt bästa skämt från helgen:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar