tisdag 26 juni 2018

Jag och ordförandeskapet i Sverok

Juni månad är här och därmed har halva min tid som ordförande i Sverok passerat. Det är lite bisarrt att tänka på för det känns som jag knappt hunnit bli varm i kläderna än.  Så detta är mitt försök att sammanfatta några väldigt intensiva och roliga månader.

Vi kör det utifrån några av de vanligaste frågorna jag fått.

"Hur är det? Är det drömjobbet?"

Mitt svar är både ja och nej.

Sverok är fantastiskt roligt och underbart. Att jobba heltid med att utveckla spelkulturen i Sverige och att dagligen få gräva ned mig i det är sjukt roligt.
Det finns dagar då det känns mindre kul, ofta dagar då jag är trött och sliten . De dagarna undrar jag såklart varför jag gör detta.
Med andra ord är det precis som vilket jobb som helst.

Jag sitter för det mesta på kontoret i Stockholm och jobbar.
Någon gång i månaden åker jag hemåt till Göteborg

Eller nej, inte som vilket jobb som helst eftersom detta med att vara ordförande för Sverok är ett kall.
Det tar enormt mycket tid vilket jag var väl medveten om och även förberedd på. Jag jobbar i princip 24/7 och har vant mig vid att folk hör av sig med frågor i tid och otid.
Det är sena kvällar, helgresor och möten. Det är extrajobb och det är att förutsäga det oförutsägbara och hantera det när det kommer flygande.
Det är att alltid vara proffsig och trevlig mot människor och det är mycket resande. Jag tror att jag i snitt klockar tio resdagar i månaden, ofta mer.

Jag har blivit en van tågresenär vilket är imponerande eftersom jag blir åksjuk jämt.
Men tabletter och dator håller det i schack.
Detta var som sagt något jag visste om och det är en del av uppdraget. Nackdelen är att det är svårt att planera in vettig ledighet eftersom det ofta kommer flygande bollar som måste hanteras snabbt.
I korthet är Sverok fantastiskt och det roligaste jag gett mig in på
Men det är inget drömjobb eftersom det inte är ett vanligt jobb.
Det är en heltidssyssla och något jag gör alla tider på dygnet. Det är ofta otacksamt eftersom få förstår hur mycket jag jobbar men det vägs upp av alla fina människor jag träffar.
Att vara ordförande i Sverok är inte något jag gör för att det är coolt.
Jag gör det för att jag älskar spelkulturen i Sverige och vill se den utvecklas till att bli ännu bättre.

(Och innan ni frågar, jag ser till att vila och ta hand om mig. Hållbart engagemang ftw!)

Hur har första tiden varit?

Det har varit otroligt mycket. Jag har på mitt vanliga sätt gått in i Sverok till 200% och lagt otroligt mycket tid på det, både att sätta mig in i allt jag måste veta och även att se till att hinna med allt.
Som alltid vill jag göra mitt bästa och här är lite av vad jag gjort:

  • Jag har planerat in mycket konvent för att kunna komma ut bland medlemmar och få en kontakt till dem.
  • Jag har massor med möten med nya och gamla samarbetspartners till Sverok.
  • Jag jobbar med min del av verksamhetsplanen samt alla bollar som kommer flygande åt mitt håll.
  • Jag driver politisk påverkan genom att vara synlig i debatten, gå på möten och seminarium om civilsamhället samt se till att medverka i media när det går.
  • Jag hanterar situationer som uppstår i förbundet och har möten om hur Sverok kan vara en aktiv del i civilsamhället.
  • Jag planerar och bokar in styrelsemöten och SLAG (distriktskonferenser som hålls två gånger om året)
  • Jag arbetsleder styrelsen och försöker se till att de har vad de behöver i sitt arbete för att förverkliga verksamhetsplanen.


Känslomässigt har det varit en vild berg och dalbana i över hur mycket jag inte kan vs mycket jag faktiskt kan. Jag tvivlar på mig själv varje dag och känner mig bäst varje dag.
Men mitt i allt detta så utvecklas jag något enormt och jag hoppas att Sverok får tillbaka av det.

Jag är så jädra glad att Sverok har ett så bra och stabilt kansli som jag kan luta mig emot och som kan typ allt. De är fantastiska. Lite extra kärlek till Johan Groth som är bäst kanslichef, Sanna Hedlund för att hon är mest awesome och Chrisp för att han kan allt och är den kanske gladaste människan jag vet.

Vad har varit lättast och vad har varit svårast ?

När jag började som ordförande trodde jag att det svåraste skulle bli att representera förbundet och prata med folk. Jag är en rätt skygg och blyg människa egentligen så jag var lite orolig för hur det skulle gå.
Men den biten har snarare flutit på riktigt bra, både att prata med utomstående om vad Sverok är och vad vi gör samt att prata med medlemmar jag inte känner.
Numera är det en av de sakerna jag tycker är roligast.

En av de saker jag visste skulle gå bra var att arbeta strategiskt och övergripande och peka ut riktningen för förbundet, både när det gäller att arbeta med verksamhetsplanen och att se långsiktigt vad vi behöver göra.
Det är lika roligt som jag trodde det skulle vara.

Godis med Förbundsekreterare Aleandra är också rätt kul :D

Det knepigaste har varit att ha en ny roll i styrelsen. Som ledamot kunde jag vara en del av styrelsen men som ordförande så arbetsleder jag den. Det gör att mötena för mig handlar mest om just arbetsledning och fokus på att se hur vi går vidare i vårt arbete samt fånga upp när något tappas.
Det är en skillnad mot innan då jag kunde fåna mig och spela spel samt ha samtal till midnatt på tidigare möten.
Den tiden finns inte nu för mig och jag förstår för första gången varför flera av mina gamla chefer ibland valde att inte vara med på vikariefester och sommarfester på jobbet.
Det blir inte samma sak eftersom i en chefsroll hamnar en lite vid sidan av och utanför eftersom du arbetsleder.
Jag vänjer mig fortfarande vid det och det landar mer för för varje möte.Det är något som varje chef måste vänja sig vid och jag pratar om det med andra förbundsordföringar och även gamla chefer jag haft innan i livet.

Vilka har dina största utmaningar varit?

Hej och hå. Utan tvekan har det varit turerna med Nordea och de nya bankreglerna som var lite som en blöt yllefilt att hantera.
Sedan har det varit att titta på hur Sverok ska hantera framtiden, både när det gäller det finansiella och även när det gäller vilken typ av förbund vi ska vara.
Sverok är ett ungdomsförbund men vi har många medlemmar som är över 26 och jag tror benhårt på att vi behöver varandra för att vara bäst. Vi behöver olika erfarenheter, olika åldrar och olika bakgrunder för att kunna ha en levande och bra spelkultur.
En annan stor fråga har varit hur vi främjar det ideella engagemanget bland våra medlemmar och hur vi ser till att skapa mer transparens och kunskap om vad Sverok gör.
Den jobbas det på löpande och det är en av de viktigaste frågorna som jag alltid har med i huvudet.


Vad är viktigast för dig i ditt arbete?

Förutom att genomföra Verksamhetsplanen och förverkliga de mål som förbundet satt upp i form av strategiskt arbete så älskar jag att träffa medlemmar. Jag älskar att komma ut på konvent och prata med de som precis som jag brinner för spelkulturen.

Konventsliv ftw! Här på Nordsken med Sanna 

En sak som var viktig för mig detta året var att planera in så många konvent som möjligt att åka på, vare sig jag åkte på de som privatperson eller som Sveroks ordförande, just för att jag vill veta vad folk tänker och tycker om Sverok.
Det är så lätt att sitta och jobba strategiskt och långsiktigt men samtidigt tappa bort anknytningen till medlemmarna och varför jag gör detta.
Jag kan killgissa vilt vad folk tänker eller så kan jag se till att komma ut och prata med folk för att få en mer konkret fingervisning.

Dessa är de konvent jag har inplanerade i år. Vissa har redan varit med ni förstår grejen :)

Prolog  (min bloggpost om konventet)
Gothcon  (min bloggpost om konventet)
Nordsken  (min bloggpost om konventet)
SweCon/Fantastika (min bloggpost om detta)
Dreamhack Summer (min bloggpost om detta)
NärCon Summer
WarCon
Confusion

Vissa av de här konventen åker jag på regelbundet och vissa är nya men jag har försökt att få till en bra blandning.
Och nej, Sverok betalar inte mitt deltagande på alla dessa :)

Till den här listan kan ni lägga till Almedalen, Järvaveckan och förmodligen Bokmässan samt två lajv som jag åker på helt privat (Hey, jag tänker inte sluta lajva bara för att jag har fullt upp!) samt att jag spelar datorspel lite då och då.

Jag försöker att nå ut till alla som är medlemmar i Sverok så gott det går, inte bara i medlemsbreven utan genom att skriva här, genom att livestreama på min facebooksida och genom att skriva i Fenix varje månad. Jag och Alexandra postar dessutom varje tisdag på Sveroks facebooksida och Alexandra presenterar Månadens styrdokument för att alla ska kunna djupdyka i de dokument som gör Sverok lite bättre än alla andra.
Och sedan försöker jag som sagt genom att åka runt och besöka konvent.
Det känns som att tiden går alldeles för fort för att jag ska hinna med allt.

I varje nummer av speltidningen Fenix hittar ni en krönika av mig där jag berättar om Sverok.

För att sammanfatta:

Sverok är inte så mycket ett jobb som ett kall för mig. Det är något jag gör för att jag älskar spelkulturen och alla de människor som finns i den.
Jag jobbar på tok för mycket (eftersom det är så pass kul) men jag tar sovmorgonar för att vila ut och när jag är ledig så slänger jag telefonen i ett hörn.
Jag reser enormt mycket och har otroligt mycket givande och roliga möten samtidigt som jag jobbar med hur Sverok ska vara i framtiden.

I korthet har jag aldrig haft så lite tid att spela spel eller träffa vänner men å andra sidan har jag aldrig haft så mycket givande samtal och träffat så mycket nya människor.

Träffa Sverok Mälardalens styrelse i början av året var jättetrevligt!

Här är lite bra länkar om Sverok:

Sverok.se/ - Detta är hemsidan som berättar om vad Sverok är för den som undrar vad katten en spelhobbyförbund egentligen gör. Här hittas info om vilka som jobbar på Sverok, om styrelsen, om vad en spelförening är och om våra största projekt.

medlem.sverok.se - Detta är hemsidan för dig som är medlem i en Sverokförening. Här finns info om hur det fungerar att driva en förening, vad Sverok har för krav, checklistor för bland annat tillgängliga möten och våra uppförandekoder för att nämna några saker.

Spelkartan - Din guide till allt kul som händer i spelhobbyn.

Uppdragslistan - Vill du veta vad katten förbundsstyrelsen gör under året och vem som gör vad? Här ligger alla våra uppdrag och du kan följa hur det går med de under året!

Infobanken - Här ligger alla våra styrdokument som är de dokument som fastställs av förbundsstyrelsen och som pekar ut riktningen för hur förbundet ska arbeta. Undrar du hur arbetsgrupperna fungerar, vad våra riktlinjer för kost egentligen är eller hur Sveroks strategi för tre år framöver ser hur? Eller hur kansliet jobbar på Skype? Allt finns här såväl som våra protokoll från förbundsstyrelsemötena och även från Riksmötena genom historien(riksmötet är Sveroks årliga möte där 101 valda ombud beslutar om bland annat verksamhetsplan och budget )

Sverokpodden - Här kan du uppdatera dig på det senaste som händer inom Sverok!

Civilsamhällespodden -Detta är den allra bästa podden om civilsamhället i Sverige. En ny gäst varje gång som ihop med programledare Tjarls Metzmaa nördar ned sig i alla aspekter av föreningslivet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar