måndag 2 april 2018

Gothcon 2018 - Glöm inte handuken!

Påsken rullade in och för mig innebar det som vanligt GothCon. Detta var dock första gången på fem år som jag inte arrangerade #isisnerdfeminism vilket innebar att jag hade tid över för att spela spel.

Har ni hört något så bisarrt, att jag ska ha tid att spela spel på ett konvent för en gångs skull?




Men det var allvarligt talat rätt skönt och ni som känner mig vet att jag är rätt duktig på att hitta på saker att göra lite oavsett. Detta år visste jag till exempel redan innan att Sverok skulle ta en del av min tid men det är sådant jag gör med glädje!

När fredagen kom tog jag och Svart och åkte ned till Hvitfeldska och det 42:a GothCon i ordningen. 2500 nördar svärmade runt på ett soligt konvent och jag återsåg så många vänner, både från Göteborg men också från hela landet.

Ett inlägg delat av Dan Hörning (@dan_horning)

Jag inledde dagen med att invigningstala i Leia-rummet om varför jämställdhet i spelvärlden är så viktigt innan jag smet iväg för att spela lite spel.
Jag hann prova på Majesty och Lotus samt se på en match Magic Maze innan mina föräldrar dök upp för ett första besök på spelkonventet. Jag kommer nog blogga mer om det senare :)

En stor sak detta år var att SVT sände live från konventet 2 timmar under fredagskvällen som ett led i deras satsning att lyfta fram svenska folkfester. Liveintervjuer under ledning av Orvar Säfström blandades med segment med spel överallt från konventet.
Jag var självklart med och pratade om Sverok en kort stund vilket var väldigt kul. Jag hade kunnat prata om Sverok i timmar men.... det blir en annan gång!
Livesändningen går att se här och det kommer att klippas ihop en kortare version om en vecka.

Efter det så hjälpte jag bästaste Tove och Anders från Åskfågeln att dela ut priser på Fenix-galan. Priser för bland annat bästa illustratör, bästa äventyr, bästa konvent, bästa relelsystem och mycket mer delades ut.
Tove och Anders är så fantastiskt duktiga och drivna och deras initiativ att hylla allt som görs i spelsverige är fantastiskt. Vi är så dåliga att klappa på oss själva och hylla det vi gör inom rollspel men det behövs så väl göras!

Under lördagen så poddade jag och Dan äntligen några avsnitt av Sagan om Isfolket-podden. Den har legat på is några månader, bland annat på grund av mitt flytt till Stockholm men det är så kul att äntligen vara igång igen!

Sedan hann jag med att ihop med GothCons ordförande Hampus vara med i P4 Göteborg och prata om spel en vända. Det är en spännande upplevelse att bli intervjuad av sin gamla arbetsplats och framförallt bara att bli intervjuad istället för att vara den som intervjuar men jag börjar vänja mig.

Efter det hann jag prata med massor av vänner i solen och även fångas upp av Jens som skötte twitterkontot @sweden, han frågade mig massor om Sverok och jag fick tre nya titlar!




Efter det blev det spelande och lite magic och sedan en vända i butikerna. Jag hann prata massor med SF-bokhandeln och handla på mig en bunt nya spel innan min röst gav upp helt och hållet och Svart packade in mig i bilen och vi åkte hem.
Söndagen vaknade jag upp och kunde inte prata alls men oj var värt det var.

Jag har haft en helg fylld med vänner och fått träffa så mycket nya människor som älskar spel. Jag har pratat om Sverok och föreningsliv och jag är så glad över alla som kommit fram och börjat prata med mig.

Jag är som alltid djupt jädra imponerad över GothCons stab och alla gruntar som år efter år lyckas med att rodda världens bästa konvent. Trots lokaltrassel och tigrar ror ni detta i land.
Och Hampus, du fantastiska människa som under ditt första år som Gothcongeneral verkligen lyckas med att vara den kompetenta klippa som konventet behöver. 

Herrejävlar, ni är alla så fantastiska!

En annan viktig sak som händer i anslutning till GothCon var att Richard Nordin från Centerpartiet frågade mig och Hampus om vi ville vara med och skriva en debattartikel om vikten att att spel måste uppvärderas i kulturvärlden och ges den status som den förtjänar.
JA sade vi och sagt och gjort: På fredagen så publicerades vår debattartikel i GT.

Det är för oss alla tre en väldigt viktigt frågan och detta är en av frågorna Sverok fortsätter att driva under året. Vi kommer framförallt att driva den stenhårt i Almedalen så håll utkik i sommar!

Nu har jag haft lite vila och min röst är nästan helt återställd. Tack GothCon och alla fina människor jag träffat där, både nya och gamla.

Från er egen Queen of nerds, Mother of dragons,first of her name: Jag hoppas att vi ses på fler konvent under året <3


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar