söndag 16 september 2012

Hur NVC kan blir en härskarteknik.

Jag flippade ur på facebook för ett tag sedan och skrev något i stil med det här:



NVC står för nonviolent communication och är ett kommunikationssätt som går ut på att man kommunicerar och relaterar mycket genom sig själv och sina egna känslor.
Till exempel: Om jag är arg på min pappa så kan jag säga 1) Jag hatar dig och är så jädra arg på dig!
eller 2) säga Jag känner mig arg på dig och vill att vi reder ut det.
Kort sagt, mindre drama, mer utredande och man lär sig mer om sina egna känlsor och vad det är som egentligen ligger bakom. Man lär sig mer om sig själv och andra och framför allt om hur man löser problem ihop.
Jag tycker som regel att det här är ett jättebra kommunikationssätt i nio fall av tio.
Men så finns det tionde fallet som jag har råkat ut för. Där NVC blir en härskarteknik som används för att trycka ner människor runt omkring och självförhärliga sig själv.
Kort sagt, extremt dåligt.

Låt mig ge er en baskurs i hur man INTE ska använda NVC (även kallad: NVC som härskarteknik)

1) Vartenda gång någon vill prata med dig om att du gjort hen ledsen eller arg säg då då här:
"Det är ju du som känner dig ledsen och arg eller hur? Då är det inte något jag gjort utan något som du känner, alltså ditt problem"
Resultat: Inget kan någonsin vara ditt fel.

2) Vänd också helt NVC från att vara en öppen kommunikationsteknik till att bli ett redskap där du bestämmer hur andra får uttrycka sig för att du ska lyssna. Använd argumentet: "Om vi ska kunna prata om det här på ett rationellt sätt så hade det varit bra om du använde de här orden istället för de där, jag känner mig hotad annars."
Resultat: Du tvingar personen att gå med på en diskussion på dina villkor där du helt kan styra istället för att ni tillsammans kan prata om saker.

3)Om någon är ledsen eller sårad av saker du gjort säg då följande sak: "Men jag har ju inte gjort något för att såra dig, du väljer du att bli sårad som en reaktion på något jag gjort. Alltså är det inte jag som gjort något."
Resultat: Du kan aldrig såra någon i teorin och kommer undan med vad som helst.

4) Om någon försöker prata med dig om kompromisser, säg då så här: "Jag känner att du begränsar mig och kan inte ha det så här. Jag som person känner att du styr mig nu."
Resultat: Du får alltid som du vill och behöver aldrig kompromissa

Slutligen nummer 5) Det finns ett argument som du kan ta till som slutgiltig lösning för att få fullständig kontroll över en person, nämligen detta: "Jag vet vem jag är och jag känner mig själv, att du blir arg och ledsen på mig är för att du är osäker på vad du känner. Du måste jobba på din självkänsla om vi ska kunna lösa det här."
Resultat: Personen gör allt och lite till för att ändra sig och du behöver inte göra något.

Låter jag bitter? Det är för att jag är det. Det här sättet att använda NVC, som jag varit med om, är fel fel fel fel. Det känner jag och jag känner också att den som använder kommunikationsteorier och metoder som härskartekniker borde få en stol i ansiktet.

Så orsaken till att jag flippade på facebook var inte för att jag tycker att hela NVC är en dålig ide. Det är för att jag vet hur fel det kan bli när en egoistisk person använder NVCsom en härskarteknik.

1 kommentar:

  1. Låter som helt galet användande av NVC. Nu vet inte jag särskilt mycket om NVC men jag har börjat få lite koll på vad man realistiskt kan förvänta sig i ett utbyte mellan två personer och det är att man själv ansvarar för sina känslor och att den andra är ansvarig för sina. Det innebär inte att det kan vara något fel på den andras känslor.

    Ser verkligen hur man kan använda anti-aggressiva premisser som ett sätt att kontrollera en konversation. Det låter som ett sjukt bekvämt sätt att förhålla sig till en konversation, ett värdelöst sätt eftersom du inte exponerar dig själv i någon slags dialog utan bara vaktar dig och slår ifrån dig. Du kan inte få ut något av det om du gör så. Värdelöst.

    SvaraRadera