tisdag 4 september 2012

Att vara nykter är mitt val.

Sen en tid tillbaka så har jag halvt om halvt slutat dricka alkohol. Det var inget medvetet beslut utan det bara blev så och nu så känns alkohol mindre och mindre viktigt när jag är på fest eller klubb.
Visst kan jag ta ett glas vin om jag är bortbjuden men det är allt. Och jag har märkt att jag trivs rätt bra med att ha det så.
Jag kan ha sjukt kul utan alkohol och dagen efter bli mycket bättre och slipper slösas bort på att vara bakfull. Det finns en stor risk eller chans att jag fortsätter med nykterhetsperioder efter nyår.

Nu till det jag tänkte blogga om, nämligen den tråkiga pressen från andra att man måste dricka alkohol.
Min nykterhet borde inte vara en så stor grej eftersom det är mitt beslut och det rör bara mig.
Att sedan utbudet av alkoholfria viner och ölsorter bara växer gör det lättare att kunna gå på fest och ändå ha något gott att dricka, tack och lov för det.
Trots det så är det fascinerande hur människor verkar ta min nykterhet som en personlig kränkning och ett fördömande mot deras egen alkoholkonsumtion

Jag blir så trött på det.Seriöst trött.

Främst när människor på fester inte nöjer sig med ett "nej tack, jag dricker inte" utan istället blir smått aggressiva och börjar ifrågasätta ens nykterhet, det är då jag undrar vart problemet ligger.

Hur kan en sådan enkel sak som att vara nykter på fest av vissa tas som en personlig förolämpning?
Ses det kanske som ett hot mot alkoholkulturen att inte dricka? Eller finns det en underliggande rädsla att jag ska se ner på folk som dricker. För det gör jag definitivt inte och kommer aldrig att göra
Alla är fria att dricka och jag kunde inte bry mig mindre om andras alkoholvanor.
Så länge inte någon spyr på min jacka så får folk dricka vad de vill och hur mycket det vill.
Om du är en vän så kommer jag garanterat stuva in dig i en bil, köra dig hem och bädda ner dig i din säng,bara för att vara snäll!






1 kommentar:

  1. Det där har jag väl varit med om. En eller annan gång.

    Det går iofs igen i många av mina outsider-val:
    * Vegetarian (det levlade sen när jag blev vegan)
    * Nykter
    * Koffeinfri
    * Poly

    Allt mycket provocerande i vissa sammanhang. Och folk vill diskutera det och debattera det vare sig jag vill eller inte och vare sig jag är konfrontativ eller inte när jag berättar eller svarar. Känns rätt slumpmässigt. Men jag tror alkoholen är den som provocerar folk mest, den som får mig att känna mig som mest från Mars. Som att plötsligt vet de inte alls vad jag är för en sorts människa.

    Tacksamt nog har dryckeskulturen överlag gått och lagt sig i mina umgängskretsar.

    SvaraRadera