onsdag 5 september 2012

Plötsligt blev poly på tapeten igen

Dagens Nyheter började i veckan göra en djupdykning ner i polyvärlden och plötsligt är polyamorositet och ickemonogama relationer det hetaste samtalsämnet i stan.

Min reaktion på det? HURRA!!!

Jag är sjukt glad över att polyamorositet äntligen lyfts fram. Jag är glad att människor som inte är poly pratar och reflekterar över det.
Det här kanske är ett första steg mot att polyamorositet slutar vara något konstigt och udda utan kanske blir något som tillslut är lika vanligt som att leva i monogama förhållanden.

Det finns en stor orsak till varför jag vill att det ska bli så.
Med monogama förhållanden kommer en väldigt massa ramar och normer för hur ett förhållande ska vara vilket gör att många par inte tänker på att varje förhållande är unikt och viktigt och att man måste prata igenom hur man måste ha det.En mall passar inte alla.
Som ett par är det viktigt att prata, ta reda på vad man vill och hitta sin egen förhållandemall som är unik för just ens egen förhållande/förhållanden.
Man passar inte ihop med alla och det är viktigt att inte trycka in sina åsikter eller hur man fungerar på någon annan, ännu mindre låta bli att diskutera saker för att man antar att det ska vara på ett visst sätt.

Nu spårade det visst ur lite här men det enda jag ville säga var egentligen yey!

Kärlek är det finaste som finns!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar