måndag 23 september 2013

I polisens ögon finns det ett Vi och ett Dom

"Vad vi bevittnar nu är en nationell katastrof"

Jag kan inget annat än att hålla med i allt som Lawen Mohtadi skriver i sin krönika i dagens DN.  När jag loggade in på datorn i morse och såg nyheten om att polisen i Skåne registrerat tusentals romer höll jag på att slå in datorskärmen i vanmakt och ilska.
Det rör sig om tusentals människor som polisen systematiskt fört register över. Inte för brott det gjort, inte för att de utgör ett hot. Utan bara för att de är romer. Det är ett register baserat enbart på deras etniska ursprung där det rör sig om både barn och vuxna och många blev registrerade redan som spädbarn.
Det här är det mest hemska och allvarliga jag läst om på länge inom svenskt rättsväsende. För det är polisen som ligger bakom detta, inga privatpersoner.
Detta var över 70 personer som arbetade med detta register inom polisen och som var helt okej med att göra det.
Som inte brydde sig om att detta med största säkerhet är ett brott mot grundlagen.
Som inte brydde sig om att det var inget brottsregister som de sysslade med utan ett etniskt register.
Som när detta väl kom fram i ljuset säger att registret inte har något med etnicitet att göra.

Så ett register över tusentals människor, barn, vuxna, ungdomar, spädbarn som förts där merparten inte har begått brott, som sträcker sig över flera generationer bakåt i tiden och där alla är romer... Men klart det inte har något med etnicitet att göra.

Jag blir så trött.

Och det mest tröttsamma är att det utåt arbetas så mycket mer att just romer ska slippa bli stämplade som ett dåligt folk.
Romska året för att nämna en sak, utställningen på Göteborgs stadsmuseum för att nämna en annan. Det har arbetats med.
Men det spelar ingen roll hur mycket det än jobbats med för när polisen upprättar ett sådant här register då skriker det tyskt 30-tal i mina öron, det skriker etnisk rensning och andra saker som jag helst inte vill tänka på.
Detta är ett befästande av att det i svensk polis ögon finns en uppdelning.
Det finns ett Vi och Dom.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar