onsdag 25 mars 2015

Etnicitet och lajv 2.0

Just det, jag har glömt att blogga om årets Prolog! Det var så mycket bra att jag fortfarande inte smält det helt så jag kommer vara tvungen att ta det i omgångar under året.

Jag tänkte börja med att berätta om min och Zinweis föreläsning "Etnicitet och lajv 2.0"

Kort beskrivning av vår föreläsning:
En genomgång av hur den framskridande främlingsfientligheten i samhället påverkar lajvhobbyn och individer med utomnordiskt utseende. Under föreläsningen varvas personliga anekdoter med en genomgång av ett antal för diskussionen relevanta termer och tips på antirasistiska handlingar och varför dessa är så viktiga för ett inkluderande klimat

För två år sedan, på mitt första Prolog, så höll vi vår första föreläsning på temat och tänkte att det skulle räcka. Men icke, vi hade glöm detta med att rasismens växande framfart i samhället och den inverkan detta har på lajvsverige. Så någongång förra sommaren så bestämde vi oss för att göra en uppföljare. En arg och bitter sådan.
Och det gjorde vi. När vi satt och skrev och drog igenom föreläsningen så insåg vi att vi aldrig varit så arga och besvikna på våra medlajvare och på den växande acceptansen mot rasism. Det märks när vi pratar men det blev bra i slutänden.



Både jag och Zinwei har bloggat en del om detta innan och för läsning som rör en del av det som vi pratar om så rekommenderas följande av våra blogginlägg!

Setsuna

En feg inställning till rasism (eller en fråga om att se sina privilegier)


Zinwei

Ljudet av inget ljud: Den tysta majoriteten
Rasifiering - En förklaring


2 kommentarer:

  1. (Vet inte om det här blir dubbelpost)

    Tänker på när vi var på spår av frost. Och lajvade vikingar. Tycker det ä konstigt om folk skulle tycka att du som viking är mindre hk än.. drauger.

    Sluta aldrig vara awesome

    SvaraRadera