måndag 30 mars 2015

Helg med Sverok och lite födelsedagsfirande

En av mina största grejer jag fasade för när jag blev ledamot i Sveroks förbundsstyrelse  var resorna jag måste göra. Inte för att de är många, det är huvudsakligen resor till och från styrelsemötena och kanske lite små saker däremellan, utan för att jag på senare år börjar bli åksjuk när jag åker tåg. Jag vet inte om det är åldern eller något fel med mitt balanssinne men för typ ett år sedan så sa det bara smack. Jag kunde inte äta på tåg och jag var tvungen att sitta blickstilla och antingen stirra ut genom fönstret eller se på film på min laptop för att inte må karateilla.
Fail på den.
Så jag var lite orolig när 2015 inleddes och det var dags för att börja åka till styrelsemötena.
Men första resan till styrelsemötet har gått bra och nu när det var dags för möte nummer två gick det över förväntan, åksjuketabletter i kombo med att sova mycket gör mirakel.

Styrelsemöte nummer två innebar att vi också hade teambuilding med kansliet, något som jag såg fram emot. Inte bara för att jag skulle få chans att krama massor på Emyrlin, som är en fantastisk människa jag träffar på tok för sällan, utan för att jag inte träffar kanslipersonalen alls. Det blir så när de sitter i en stad och jag i en annan. Jag har visserligen mailkontakt med en del av dem rätt regelbundet men träffas på riktigt... nej, det har inte hunnits med. Förrens nu.

Jag var lite sen till mötet på fredagen efter SJ i vanlig ordning levererade förseningar så min två timmars marginal åts upp i ett nafs.
Men sedan blev det en jättetrevlig kväll med utbildning i normer, beteende och attityder som följdes av middag och sedan en jättebra träning i hur man ska hantera media som var grym. För mig som journalist så var det en väldigt speciella upplevelse att lära sig hur man ska hantera media när de ringer. Vi gick igenom det lite på JMG men då från andra hållet mest, alltså hur man bemöter folk man vill intervjua eller ha reda på information ifrån. Så att vara på den andra sidan så att säga var förvirrande men jag insåg efter två minuter att jag har klara fördelar av mitt yrkesval då jag kan läsa av situationer på ett annat sätt. Jag har liksom facit i handen och det gör det lättare.
Spännande var det!
Dagen efter så var det möte hela dagen och det råkade även vara min födelsedag. Yey.
Jag brukar inte bry mig massor om min födelsedag men när jag vaknade på hotellrummet på morgonen så kändes det lite tomt.
Jag kom osökt att tänka på Sveorks tidigare ordförande Rebecka Prentell och hennes ord till sig själv:"Nu är det du och jag Sverok"
Med det citatet i huvudet gick jag, mest ensammast i världen, ned till frukost och satte mig vid ett bord med mina ägg och bacon.
Där satt jag själv innan finaste Emyrlin kom och attackkramade mig och sa grattis och sedan var dagen bra igen!
Dagen blev ännu en smula bättre efter lunch då Wingate, vår fina ordförande, ihop med Emyrlin,  roddade tårta till mig och jag fick kramar, sång och marsipankycklingar. Om nom nom!

Jag vill inte säga att jag var röd men jag var rörd. Massor. Bild: Jennie Larsson

Mötet i övrigt rullade på, vi tog oss sakta igenom högen med beslutsunderlag och diskussionsunderlag. Mina två första beslutsunderalg jag skrivit för Sverok klubbades igenom vilket för mig var enormt kul!
Vi fick en otroligt rolig överraskning med då Sverok fick ta emot pris från RFSL Ungdom. Otroligt hedrande och fint! Hela motiveringen och vår fina videohälsning kan ni hitta här.

Sedan på kvällen var det teambuilding med massor med kul lekar i lag och sångskrivande samt frågesport! Sjukt kul och givande!

Gladast lag tar selfie efter frågesporten!

Dagen efter så satt vi i förbundsstyrelsen och gick igenom resten av vad som skulle göras och när klockan slog slut för helgen så hade vi faktiskt hunnit med allt! Ja jädrar vad bra vi är!
När tåget rullade hemåt var jag astrött men också sjukt nöjd med helgen. Jag lär mig så mycket på varje möte och lär känna så sjukt mycket fina människor.
Sverok är på riktigt något av det roligaste jag gjort!

2 kommentarer: