tisdag 30 juni 2015

Män som hatar kvinnor och hur trött jag är på det

Den feministiska kampen sliter just nu rätt hårt på mig och sommaren är extra hård. Det är perioden då våldtäkter ökar och våld i nära relationer skenar upp lite extra (heja semestertider). Kort sagt blir det lite extra osäkert.
Med det sagt, helvete vad trött jag är på män.

Ja ni läste rätt.

Jag är så in i vassen trött på män som våldtar, män som misshandlar, män som kränker, män som hånar kvinnor… Listan kan göras så lång.
Och jag riktigt hör protesterna nu. “INTE ALLA MÄN! Hur kan du dra alla över en kam?”
Nej, det är klart att det inte handlar om alla män.
Men det är tillräckligt många män för att jag ska vara på min vakt.


Lägg därtill att det är ytterligare män som försvarar förövare och som beter sig som as mot kvinnor eller försvarar kränkande beteende. Män som tycker det är okej att skämta om våldtäkt,män som tycker det är okej att kalla en tjej för hora.
Det blir en del män tillslut. Inte alla män men en majoritet.
Smaka på det en stund.

Ta sedan en funderare varför kvinnor och feminister som lyfter detta får ta så mycket skit, från skällsord och hot till trakasserier.
För så fort det dyker upp en status eller en debattartikel som fokuserar på problemen så haglar hatkommentarerna som regn på midsommar. Vi får ta en massa skit om vilka hemska manshatare vi är och att vi borde skämmas.

Fuck it, det är inte vi som borde skämmas för att vi lyfter ett problem.
De som ska skämmas är de män som gör detta. De män som våldtar, de män som misshandlar, de män som tycker det är helt okej att hota med våldtäkt, de män som är sexister, de män som diskriminerar.

Visst förstår jag att det blir hårt för vissa män ta kritik och jag förstår att det kan vara jobbigt. Jag förstår att man hamnar i försvarsställning.
Men seriöst, släpp kränktheten och börja tänk lite.
Hade jag varit man hade jag varit asförbannad på de män som gör detta. Jag hade varit fly förbannad på de män som skapar en otrygg miljö för sina medmänniskor. Jag hade varit fucking rasande på den mansroll som patriarkatet skapar som gör att män inte får visa sina känslor. Där har vi en spiral som leder till våld, I tell you that.

Och en sak till, du får inga pluspoäng som bra kille bara för att du låtit bli att våldta eller misshandla.
Du får början till pluspoäng när du börjar analysera och tänka över hur strukturer och patriarkatet påverkar oss.
Du får pluspoäng när du aktivt börjar förändra samhället omkring dig i ord och handling.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Om du är en bra, snäll och vettig man, varför måste du då försvara dig och varför blir det ett sådant hot när problemen män skapar lyfts?

6 kommentarer:

  1. Jävligt bra skrivet. Jag blir förundrad varje gång någon (män) attackerar kvinnor för att de pratar om det förtryck vi utsätts för. Istället för som du skriver, vara arg på männen och patriarkatet.

    SvaraRadera
  2. Jag tror det finns ett stigma bland män att
    rapportera brott som de utsatts för av en kvinna.
    Det finns också ett dito bland homosexuella män
    som offer för en annan man liksom det
    gör för lesbiska kvinnor som utsatts av en annan
    kvinna osv. Därav brottsstatistiken.
    Det gäller sexualbrott liksom våld i nära relationer.

    Men er grundsyn om generalisering av män är den enda
    som tillåts i debatten. Vi skall inte generalisera om invandrare,
    kvinnor eller någon annan grupp vilket omedelbart möts av skarpa protester
    från det allmänna. Jag är övertygad om att det vore en framkomligare
    väg med en bredare syn på denna allvarligare fråga om man insåg att detta förekommer oavsett kön, sexuell läggning och etnicitet. En icke feministisk.

    SvaraRadera
  3. Nej, de 98 procenten kommer inte ens i närheten av att vara majoritet av alla nän.
    Det misstänkat utgör ca 1059 personer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow. Du väljer verkligen rätt sak att bli upprörd över.Eller inte.

      Radera