måndag 7 september 2015

Anklaga inte mig för friendzoning

Denna text skrevs och publicerades 2014-05-15 för Temper Magazine som tyvärr stängt ned. Därför får denna texten nu hamna på min privata blogg!

------------------------------------------


“Alltså, vi hade ju kunnat ligga en gång i tiden men du friendzonade mig”


Jag bara stirrar, för ställd för att ens kunna reagera på ett vettigt sätt. Jag skrattar bort det och efter ett tag är allt som vanligt. Han var ju min vän, en av de bästa jag hade just då. Och jag fattade inte att det han sa där och då var något som jag borde ha blivit arg över.
För vad menade han med friendzoning? Jo att han främst ville ligga med mig men att vår vänskap, den som jag skattade så högt, kom i andra hand för honom.


Det tog ett tag till och flera “fina vinkar” från hans sida innan jag insåg att det han hoppades på var att jag skulle börja se honom som något mer än vän.
Att hänga, ha kul och skratta ihop som vänner var ett tröstpris för honom eller snarare en väntan på att jag skulle ändra mig och vilja ligga med honom.
Trots att jag sagt att jag inte var intresserad.
Jag avvecklade den vänskapen. Det kändes inte kul att behövs förklara det som redan var sagt, att jag ville ha var  en platonisk vänskap.


Detta hände för några år sedan. Det hände förra året. Det hände nyss.
För det här är vad som upprepats konstant under åren mellan mig och de flesta av mina manliga vänner.
Mina vänskapsrelationer som jag lägger ner tid på är ofta långa och varaktiga och för mig mer värt än ett hångel eller ett fylleligg.




När jag första gången blev anklagad för att ha friendzonat en vän och sedan en gång till undrade jag i sann patriarkal anda om det var mig det var fel på.
Men det var det inte.
För det är inget fel med att vilja umgås med killar man delar samma intressen och märker att man ha kul ihop med. Det är däremot fel att behöva bli skuldbelagd för att jag inte vill ligga med dem och det är fel att jag blir ett sexobjekt och inte en person.
Som den gången när två killkompisar en gång drog lott om vem som hade första tjing på mig.
Behöver jag säga att ingen av dem fick ligga eller att jag knappt har kontakt med dem idag?


Käre manlige vän som klagar över att du blir friendzonad:


Först en newsflash, jag kan tycka om folk utan att vilja ligga med dem.
Att jag säger att jag vill vara vän med dig är något bra och fint. Det säger att jag tycker att du är en intressant person som jag vill hänga med, spela tv-spel ihop med och dricka ett glas vin med i solen varma sommardagar.
Så varför denna kränkthet över att jag inte vill ligga med dig, du käre manliga vän?
Detta att jag vill vara vän med dig är en bra sak och att du tar och sparkar mig i ansiktet genom att betrakta vår vänskap som en transportsträcka till sex är enormt respektlöst och jävligt drygt.


Och tillslut, kan ni kränkta män bara ta och skippa argumentet “ snälla killar som jag får aldrig ligga" och skuldbelägga hela kvinnligheten för att det är synd om er. För det är det inte. Tvärtom borde ni skratta er lyckliga för att ni har några vänner kvar med ert gnällande, ert tjat om kompissex och framförallt er bristande respekt till vänskapsrelationer.


För det är så att killar som inte objektifierar tjejer och låter bli att bete sig som rövhattar får ligga.

Killar som drar friendzone argumentet kan ta och dra åt fanders.

2 kommentarer:

  1. Väl rutet! Fan, de borde vara glada de får nå vänner alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket!

      Och ja, så jädra trött på det!

      Radera