torsdag 21 april 2016

Japan råkade hända!

Ja ni läste rätt! Orsaken till min tystnad här på bloggen har berott på att jag varit i Japan! Och kanske är det att överdriva att säga att det var en spontanresa, det var nämligen så att detta var min och Svarts bröllopsresa!
Vi fick resan i present av mina föräldrar och vi hade dessutom en stor reskassa i form av pengar vi fått av fantastiska vänner i bröllopsgåva.
Och nu kom vi äntligen iväg, visserligen bara ett år försent men vem har tid att resa när man jobbar hela tiden?

Att säga att vi var pepp när vi satte oss på planet var en klar underdrift. Vi har sett fram emot den här resan i så många år. Det har varit en dröm för oss båda, både på varsitt håll och nu som ett par. 

Vi blev inte besvikna. Japan var allt vi drömt och och bättre, med fantastisk mat, ascoola städer, fantastiska tempel och slott samt riktigt coola museum. 
Om jag skulle skriva allt vi gjort skulle det blir världens längsta blogginlägg så jag ska försöka stolpa upp det lite.

Lite kort om städerna vi besökte: 


Stadsdelen Akihabara i Tokyo. 
*Tokyo! Sådan jädra stor stad. Det svindlar lite att tänka på hur mycket folk (13 miljoner ungefär) som bor och arbetar i staden. Lägg därtill att allt är sjukt välordnat i kombination med artighet och att allt går i tid. Jag vill lyfta fram vårt besök på museum of Tokyo lite extra. Det var nog det mest pedagogiska och välstrukturerade museum jag besökt.Riktigt imponerad över upplägget och hur lätt det var att följa med i hur Tokyo utvecklats från liten by till miljonmetropol, både på ett socialt, ekonomiskt och kulturellt plan. Heja heja!



Floden Kamo som rinner rakt igenom Kyoto. Underbara stad!
*Kyoto! I staden som var en underbar blandning av gammalt och nytt låg ett geishakvarter granne med disney-varuhuset. Så sjukt mycket tempel överallt och fantastisk historia i varje hörn av staden.
Vi hittade en sjukt mysig glassbar med 200 olika glassdrinkar som även blev vårt dedikerade frukostställe. 
För mig är Kyoto stark förknippat med geishor och eftersom vi var där i april så var det klart att vi besökte Miyako Odori där vi såg Gions geikos (Kyotos benämning på geisha) och maikos uppträda, en helt fantastisk upplevelse jag verkligen rekommenderar.


A-bomb dome i Hiroshima
*Hiroshima. Känslor överallt när vi gick till Peace memorial park och senare till museet. Det var enormt jobbigt att läsa om alla de som dött när atombomben fälldes och se bilderna, föremålen och lyssna på vittnesmålen från de som överlevt. Det kan ha varit det känslomässigt mest jobbiga museet jag besökt men också det viktigaste.
Staden idag var annars en vacker upplevelse med små promenadstråk och mysiga serveringar vid floden.


Topp fem på resan i vild oordning:

*Japan Rail Pass. Så jädra värt! Vi köpte för 14 dagar vilken kändes som ett misstag då vi bara hade beräknat att resa runt i en vecka. Men det visade sig att passet gällde på lokaltågen i Tokyo med så vi kunde använda det hela resan. Bästa investeringen innan resan!

*Maten! MATEN!!! Från Kyotos fantastiska tofu till sushi nere vid fiskmarknaden i Tokyo och till Ramen med den godaste buljongen ever. Jag hade aldrig ätit i så gott i mitt liv och jag tror att vi hann prova på det mesta i matväg som vi tänkt att prova på.

*Shinkansen. Snabbtåget som går över Japan är ett underverk i logistik, byggnadskost och effektivitet. Jag var lyrisk när vi åkte det första gången på grund av att det 1) var så snabbt 2) var så fräsch och 3) tågen gick i tid!! Ja ni hörde rätt. Det går i tid. All tågtrafik vi åkte med gick i tid. Och ingen trängdes. Plus att det fanns utsatt vart de olika vagnarna skulle stanna. Sug på den SJ!
*Miyako Odori. Jag har läst mycket om geikos och maikos och har ett litet hum om deras dans, sång och musik samt den enorma tid som ligger bakom deras skicklighet. Men jag var inte beredd på att dansen och musiken skulle vara så vacker och fascinerande. Det överträffade allt jag läst och sett. Fantastiska konstnärer.

*Vänligheten. Vi kunde vara hur vilsna som helst och stå med karta i ena handen och en cola i andra. Folk stannade, frågade vart vi skulle och visade oss tillrätta. Utan stress eller något alls. För att inte tala om att alla människor vi stötte på var sjukt trevliga mot oss som bara kunde lite basjapanska och förmodligen uttalade allt fel. Tack!

Mest oväntade:

Helgedomen Fushimi Inari-Taisha som vi klättrade uppför.
Sjukt med vinst att göra det tidigt på morgonen!
* Vi gick typ en mil om dagen (jo på allvar). På det sättet såg vi enormt mycket och hittade urmysiga små matställen och klarade oss undan de värsta turiststråken. Men seriöst, en mil om dagen... det är rätt mycket. En dag gick vi 2,3 mil uppför ett berg. Men det var det värt!


Kort sagt, det var de bästa två veckorna i mitt liv. Japan var fantastiskt, att resa med Svart var fantastiskt och jag längtar redan tillbaka.

Sa jag att vi prickade in körsbärsblommorna med?

Fånigt romantisk bild men det hör till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar