onsdag 23 november 2016

En tur till internetdagarna i Stockholm samt lite näthat

Med ett styck fluffig katt vid fötterna sitter jag och är rätt trött. Jag har varit mer eller mindre på resande fot sedan i fredags. Först till Sveroks riksmöte (vilket jag kommer skriva om senare) och nu var jag i Stockholm måndag till tisdag på Internetdagarna!

Sjukt coolt! Ännu coolare var att jag var inbjuden som paneldeltagare i ett av spåren!


Salen spåret var i var asstor men det kom mycket folk tack och lov!

Spåret hette "Baksidan av den digital vardagen" och jag skulle ihop med Anna Gullberg vara med i panelen "Att vara utsatt och ha rättigheter".
Beskrivningen var så här:

"Många har blivit utsatta för näthat, troll och mobbar, drev och hot. Vi får träffa några som berättar om hur det är att leva mitt i detta men också en debatt mellan Mårten Schultz och Nils Funcke runt vilka rättigheter som gäller var: hur långt går yttrandefriheten och hur långt borde juridiken gå. Panelen berättar dels om hur det känns att utsättas för drev på sociala medier men också hur man hanterar det som person."

Jag fick frågan av Sarah Bernhardt och Deeped Strandh i början av september och tackade såklart ja! Sedan så fick jag lite kalla fötter när jag dels insåg hur coolt Internetdagarna var och dels för att jag visserligen fått min beskärda del av näthat men någonstans kände jag att det jag varit med om var en droppe i havet mot var andra kvinnliga journalister och bloggare blir utsatta för.
Men efter ett peppsnack med Sarah så kändes det på banan igen. Ibland behövs det ett litet perspektiv med för att kunna greppa att näthat kan drabba i princip vem som helst.

Så måndagen kom och jag tuffade upp till Stockholm, checkade in på hotellet och han titta runt lite innan jag drog och träffade Angel för en snabb middag och fika.
Tisdagen så var jag uppe tidigt och nere på Internetdagarna så fort det öppnade! Lyssnade på morgonens keynote-talare Daniela Rus och Darius Kazemi som talade om robotar och datavetenskap respektive botar och kreativt skapande på internet, sjukt intressant!

Sedan gick jag till mitt spår och lyssnade på fantastiskt skarpa Elza Dunkels som pratade om vad näthat är och vilka som hatar (och precis som hon sa: nej, det är inte ett ungdomsproblem!)

Efter det var det dags för min panel. Det inleddes först med en asskarp och bra duell mellan Mårten Schultz och Nils Funcke som debatterade om yttrandefrihet och hur långt den kan gå samt vad juridiken kan göra. Jätteroligt och intressant att lyssna på!
Sen var det min och Anna Gullbergs tur. Sarah var moderator och även om det var ett svårt ämne att tala om så kändes det inte så nervöst.

Hela panelsamtalet spelades in och kan ses live här!

Efteråt var jag pepp och glad, framförallt för att vi fick så fin respons på panelsamtalet. Många som twittrade om det vi sagt och jag blev stoppad av flera personer efteråt som sa snälla saker. Vi verkar ha rört om en nerv där och fått fram att näthat kan drabba alla.
Överlag var jag otroligt imponerad över hur väl sammansatt spåret var. Det var bra deltagare på alla paneler, jättebra talare och Sarah och Deeped var båda väldigt bra moderatorer!
Jag är väldigt glad över att ha blivit tillfrågad över att vara med i panelen och oavsett så hoppas jag kunna åka tillbaka till Internetdagarna nästa år igen!

Det är på riktigt! :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar