måndag 20 augusti 2018

Lite Europride i Stockholm och i Göteborg

Jag hade hoppats ha massor med tid över efter Almedalen för att skriva smarta saker men icke. Jag har haft tid över men jag har gjort annat.

Men nu ska vi se om det blir bättring och vi börjar med Europride som nyss avslutades.



Detta år var ju både Stockholm och Göteborg värdar för Europride under två veckor. Därmed hade Sverok satsat lite extra på vår HBTQ+ satsning Proud and Nerdy.

Förbundssekreterare Alexandra, jag och ledamot Emma under Europrideparaden i Göteborg
(Och ja, såklart jag är Sailor Moon, det borde inte förvåna någon)

I Stockholm var det ett fantastiskt röj när Sverok Stockholm och föreningen Queernördarna roddade panelsamtal, föreläsningar och tillsist Proud and Nerdy i paraden. Jag kunde tyvärr inte åka upp till paraden men jag var med en vända på Queercon. Det är konventet som anordnas av Queernördarna i samband med Stockholm Pride.

Jag satt med i två panelsamtal. Det första var om trygga rum i spelhobbyn och att göra alla röster hörda och det andra handlade om näthat med vinkeln när fans dedikation i en fandom går över i ägandeskap och näthat.

Heja Queercon! Här med Gabrielle de Bourg, ordförande för Queernördarna.

Det var otroligt trevligt att få vara med och att få prata om något av det som ligger mig väldigt varmt om hjärtat.


Lite senare under månaden var det dags för Europride i Göteborg. Jag jobbade under dagarna så jag hann knappt vara ute men det var med stor glädje i hjärtat som jag såg Sverok Väst ordna föreläsningar, spelträffar och panelsamtal under veckan.

På lördag var det dags för paraden och jag tror aldrig jag sett så stor uppslutning i Göteborg under Proud and Nerdy. Trots att vi fick vänta sjukt länge (vi var nästan sist) och himlen traditionsenligt öppnade sig så var vi över 80 glada och engagerade nördar som gick med flaggor, skyltar och banderoller för allas rätt att älska vem och vilka de vill och för allas rätt att vara den de vill vara.

I väntan på avgång i Göteborg!

Det var fantastiskt och värt min armvärk efter att ha hållit upp min skylt så länge.



Sverok må vara ett spelhobbyförbund och vi älskar vår spelkultur. Men det som gör att vi är unika är den gemenskap och samhörighet vi bygger ihop, både på spelträffar men såklart också genom att ta ställning för HBTQ+.
Vi blir starkare genom att vi vågar stå upp för mänskliga rättigheter på ett självklart sätt och jag blir så glad när jag ser unga som hittar till föreningar och där vågar vara öppna med vilka de är och vilka de älskar.

Jag kommer alltid vara stolt över Sverok för detta och tusen andra saker. Alltid.

Mer läsning på temat:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar