tisdag 6 november 2018

Fairweather Manor 5 del 1: Att sy allt på en vecka

Förra året åkte jag till Polen med Gråskäggsdotter och hade en underbar tid på det Downton Abbey-inspirerade lajvet Fairweather manor.
Det var så kul att direkt när vi kom hem så köpte vi biljetter till nästa års uppsättning.  Och eftersom lajvet sålde slut snabbare än jag kunde säga flaskhals så var det tur att vi gjorde det.
Vi fick våra roller och därmed var det bara att vänta i månader på att åter sätta oss på planet till Polen.
Och med så mycket tid borde jag sluppit min systress eller hur?

Totalt fel.

Jag köpte visserligen en del tyger när jag var nere på Sri Lanka tidigare under året men sedan har de bara blivit liggande. Jag har rest för mycket och varit hemma för korta perioder för att hinna sy (stor nackdel när jag arbetar i en stad under större delen av månaden och är hemma i mitt riktiga hem kanske två-tre dagar under en månad.

Och sedan allt jobb under sommaren och förberedelser inför Närcon och Blodsband gjorde att jag inte hann börja alls.
En månad innan lajvet tog jag och handlade de sista tygerna jag behövde på Göteborgs Textil och jag satte igång att sy exakt en vecka innan lajvet.

Jag kan lugnt säga att min stressnivå var bisarr.

Min ursprungsplan var att sy två kjolar, en blus, en ny aftonklänning samt en morgonrock, ett nattlinne och nya mamelucker.
Jag hade sådan tur att min korsett från förra året satt ännu bättre än sist (heja chips och mackor i ett år) så den kunde jag använda vilket var tur!

Men jag fick skära rätt rejält i min ursprungsplan. Två kjolar blev en där Svart fick klippa ut allt för att jag panikade så mycket och sedan sy ihop. Och i sista stund insåg både han och jag att tyget var på tok för stelt för en kjol.
Trist men jag kunde ta min gamla och den är fantastiskt fin.
Nattlinnet skrotade jag rätt tidigt ihop med nya mamelucker och tog mitt gamla set.
Morgonrocken klippte Svart ut och jag sydde ihop sista kvällen.

Det jag lade fokus på var en ny blus och en ny aftonklänning.  Jag ville ha det för att få till min look som skir och väldigt ung.

Blusen skulle vara i två lager, ett underlager och sedan skirt tyg över och det var ett härke att sy och få till rätt. Jag har fortfarande ingen aning om hur jag lyckades få till en blus som blev så bra men det är på allvar det jag är mest stolt över. Den ser så fin ut! Och knapparna och spetsen från Knappkarlsson blev verkligen pricken över I:t!

Manschetttyget är även det tyg som finns i det understa lagret av blusen. 

Så var det aftonklänningen då. Jag hade hittat det perfekta tyget på Sri Lanka och visste ungefär hur jag ville ha den. Sen hittade jag underbar spets på Göteborgs Textil och sen var det bara att dra igång. Byggde mönstret utifrån en känsla (som alltid eftersom jag inte kan mäta eller något i den stilen) och fick verkligen trixa och fixa för att få det helt perfekt. Men den blev verkligen bra och sitter helt perfekt!

Halvvägs igenom när saker börjar falla på plats.
Det blev mycket fållande och sicksackande.
Så när det var dags att åka på lajvet så hade jag lyckats få ihop alla grejer jag minimalt behövde. Dels genom att sy, dels genom att återanvända gammalt och dels genom att köpa hatt, cape och smycken samt ny tiara. Det är inget lajv i Polen utan tiara.

I nästa del så blir det mer om själva lajvet, min roll och hur det var att uppleva en saga.

Mer läsning på temat:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar