söndag 17 februari 2019

Göteborg vs Stockholm

Jag är numera tillbaka i Göteborg efter ett år i Stockholm. Herregud vad ett år gick fort och samtidigt långsammast i världen.
Så varför inte ta och jämföra de två städerna efter den här tiden och se vilken som är bäst?
(Jag tänker plocka bort det lilla faktum att jag har partner, boende och katt i Göteborg för annars blir det en sådan klar fördel Göteborg.)

Göteborg!
VS
Stockholm!

Redo? Redo!

Kollektivtrafik.

Stockholm:
Åh vilka förväntningar jag hade på tunnelbanan! Den skulle ju inte påverkas av is på spåret, löv på spåret, regn på spåret, vind på spåret.... ja allt det där som får spårvagnarna i Göteborg att välta.
Men eftersom jag bodde på gröna linjen fick jag uppleva typ allt krångel som jag haft hemma.
Men till SL:s försvar så gick vagnarna ofta, det var bra kommunikation och överraskande bra och fräscht.
Minus för att sätena jämt var mittemot varandra. Jag vill vara asocial i fred.

Göteborg:
Regn på spåret, is på spåret, löv på spåret, vind på spåret.... Ja ni fattar. Spårvagnarna och jag är inte vänner alls på grund av hur sent jag ofta kommer fram. Och det sämsta är att när Västtrafik inte kommunicerar ut varför vagnen är sen eller icke-existerande.
Plus för att sätena är placerade efter varandra. Jag kan vara asocial i fred.

Vinnare: Stockholm.

Restauranger

Stockholm:
Så mycket bra restauranger. Så mycket underbar mat. Och lätt att hitta mat överallt.

Göteborg:
Så mycket bra restauranger. Så mycket underbar mat. Hyfsat lätt att hitta mat men det är sorgligt lite utanför centrum.

Vinnare: Stockholm

Avstånd

Stockholm:
Stockholm är en större stad så följaktligen blir det större avstånd och längre mellan allt. Superbra när jag ska promenera för att röra mer på mig. Mindre bra när jag är försenad till ett möte.

Göteborg:
Allt är inom gångavstånd i Göteborg. Typ allt. Om en inte bor på Hisingen. Då är det kört.

Vinnare: Göteborg


Nattliv

Stockholm:
Här finns klubbar som spelar K-pop och här finns magiska baler på Nalen. Och det finns karaokerum. Allt blir bättre med karaoke.

Göteborg:
Tja... jag går inte ut i Göteborg förutom under Pride pga få klubbar och noll musik jag gillar. Är jag lat eller finns det något för mig därute. Det handlar nog om att jag är lat.

Vinnare: Stockholm

Priser

Stockholm:

Fuck i helvete vad dyrt allt är. Jag var på allvar chockad av hur mycket pengar jag betalade för en lunch, en fika och allt däremellan. För att inte tala om en öl.

Göteborg:

Bra priser som fungerar för min plånbok. Jag kan unna mig en lunch på stan om jag vill och att ta en öl kommer inte krascha mitt konto.

Vinnare: Göteborg


Boende

Stockholm:
Båda gångerna jag bott i Stockholm har jag haft den stora turen att lyckas bli inneboende hos vänner. Eget rum och överraskande nära till T-banan båda gångerna samt helt okej i pris.
Jag försökte båda gångerna skaffa eget boende men att få tag i en hyreslägenhet som var under 10 000 i hyra samt inte krävde min själ i utbyte var omöjligt. Till och med långt ute på linjerna. Det var en källa frustration.

Göteborg:
När jag flyttade till Göteborg lyckades jag och en vän få tag på en trea hyfsat snabbt genom privata uthyrare. Detta var dock 12 år sedan men det var en skön känsla. Sen har bostadsköerna gjort det minst lika omöjligt som i Stockholm att få tag i en bostad.

Vinnare: INGEN.


Vilken stad är då bäst?

I sann odemokratisk anda finns det bara en vinnare och det är Göteborg.
Min stad som alltid kommer att vara bästkustens pärla och den stad där jag hittar i, där jag känner alla vrår och där jag trots allt älskar det faktum att jag kan springa snabbare än vad spårvagnen kan rulla.

Samtidigt kommer Stockholm alltid ha en speciell plats i mitt hjärta. Efter att ha bott där sammanlagt ett och ett halvt år av mitt liv så kan jag säga att jag älskar pulsen, storstadskänslan och att känna mig både osynlig och mitt i centrum.
Det är en stad där jag fått läka ihop, där jag fått växa och där jag hittat nya vänner.

Den bästa lösningen för att göra en episk stad av två jag älskar är att slå ihop de båda städerna. Eller bättre: Jag bor gärna halva året i Stockholm och halva i Göteborg. Så länge jag får ta med mig partner, katt och har en bostad.
Så ge mig några miljoner (säg miljarder) eller låt mig få 20 års kötid i Stockholms bostadskö så löser vi detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar