tisdag 1 maj 2012

The Avengers


Jag får börja med att säga att jag inte är ett troget Marvelfan. Jag upptäckte Marvelvärlden rätt sent genom vänner som läste serierna och tyckte det var bra men jag har ingen lång kärlekshistoria med världen och inte heller med Avengers. 
Men trots det så har jag hoppat runt i lycka sedan det blev klart att det skulle bli en Avengersfilm och jag har räknat ner till premiären och jag har varit sjukt pepp på att se filmen. Att sedan Joss Whedon, skaparen av Firefly(och Buffy med men jag är inget Buffyfan) regisserade den minskade inte min pepp!
Så nu i söndags var det dags. Skulle The Avengers leva upp till förväntningarna som byggts upp genom Iron Man 1 och 2, Captain America och Thor?(som jag still inte sett tyvärr)

Svar ja.
Varför?
Det kan bero på att jag är actionjunkie och älskar en bra actionfilm. Eller bara att jag älskar superhjältar.
Eller en välskriven dialog och bra skådespeleri och gruppdynamik. Eller för att det var snygga specialeffekter.
Jag vet inte men jag blev glatt överraskad och hade väldigt kul när jag såg den.
Handlingen var bra uppbyggd och int framstressad. Saker fick ta tid, alla superhjältar behövde inte introduceras första fem minuterna och det gavs gott om tid för plotten att både byggas upp och föklaras, utan att karaktärerna hamnade i bakgrunden.
Det verkade som skådespelarna hade riktigt kul när de spelade in filmen, de var bekväma i sina roller och det syntes lång väg. Och jag har sagt det och jag säger det igen men inget är så bra som att låta karaktärer gnabbas om man vill få fram detaljer om deras relationer och syn på varandra. Way bättre än tusen tråkiga tillbakablickar.
Robert Downey Jr (Iron Man) stod för den i mitt tycke bästa skådespelarinsatsen. Väldigt bra, intensivt spel som höll hela vägen. Överlag var skådespelarinsatserna bra, ingen sjönk för djupt ner och det kändes som att de olika superhjältarna fungerade bättre ihop än var för sig.
Efter att ha sett de tidigare Marvelfilmerna så vet jag ju att det är bra skådespelare men det hela lyfte ett snäpp nu får jag säga. Captain Americas genuine good guy funkade ännu bättre i kombo med Iron Mans dryghet och vassa repliker, Hulkens sårbarhet och inre kaos stod sig bra mot Thors hjältekomplex och så vidare.
Tuffast får jag nog säga var Hawkeye, menar..killen slåss med pilbåge!Det är hardcore och väldigt coolt (Ja, det är min Robin Hood dyrkan som sticker upp huvudet igen men det får den göra)
Jag var inte imponerad av Loke som skurk men det låg helt på det visuella planet...gudars vilken miss.
Han såg ut som de tagit Lucius Malfoy, färgat om hans hår svart, gett honom Prins Nuadas spjut och hållning samt klätt honom i en alvrustningt från LoTR.... Inte snyggt alls och störande som fan.
 Men skådespelarmässigt så höll han måttet fint, inte lätt att gestalta en käpptokig gud med storhetsvansinne och paranoia.
En rolig sak som jag var nyfiken på vad hur Cobie Smulders som jag hittils bara sett som Robin i "How I meet your mother" , skulle funka i långfilmsformat. Skådespelare som är med i en långkörande tvserie tenderar att fastna rejält i den rent skådespelarmässigt...
Jag var rädd att det skulle vara så nu med, för att citera från fb :

"Dear kids, it was the summer of 2012 when your aunt Robin decided to join the Avengers"

Men tack och lov så blev det inte så! Bra skådespelarinsats från Cobie! Och väl var väl det eftersom hon var en av två kvinnliga roller som märktes. Den andra var Scarlett Johanssons Black Widow som var superbt spelad, stark roll med tuff yta och lagom dos sårbarhet.
Lite trist att det var så lite kvinnor med men jag hoppas på uppföljaren. Avengers har ju flera starka kvinnor så förhoppningsvis så dyker de up i nästa film. Nu fick Cobie och Scarlett dra ett väldigt stort lass för att väga upp mot alla män. Visst, de gjorde en kanon insats men lite tråkigt är det. Jag hade väntat mig liite bättre av Joss Whedon som jag tycker brukar ha ett bra och vettigt kvinnotänk i sina serier.
Men överlag är jag nöjd och jag kommer förmodligen se om den flera gånger!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar