söndag 20 maj 2012

Tiger Lillies i Göteborg!!!

Ikväll var jag och Svart och såg en fantastisk, underbar, galen teaterföreställning på Göteborgs stadsteater. Nämligen  Republique- The Tiger Lillies preform Hamlet. 
Jag tänker kallt utgår från att alla känner till Shakespeares Hamlet och för er som inte känner till Tiger lillies så är det ett av de mest galna, bästa banden ever. Lite som klassiska musik på såg, dragspel och trummor fast på knark. Och sångaren,Martyn , har ett helt otroligt röstregister. Det borde teoretiskt sätt inte vara möjligt att så enkelt växla mellan tonlägen som han gör. Men han kan och det är helt awesome.


Men men...föreställningen var det och det börjar med en historia....


Eftersom jag är som jag är så plöjer jag jämt hela tidningen när jag läser. Ledare, artiklar, notiser, dödsannonser, you name it. Och när jag läser igenom del 3 i Göteborgsposten så ser jag, längst upp i ett hörn, en liten ruta där det står "Tiger Lillies preform Hamlet" lördag den 19 maj och söndag den 20 maj.


Totalstopp i min hjärna.
Tiger Lillies. THE Tiger Lillies? Som i det underbart knäppa  musikalt genialiska bandet Tiger Lillies? Nej seriöst...det kan inte... Jag vet att de inte varit i Sverige på evigheter(jag har tilloch med mailat dem och frågat flera gånger)
Och nu skulle de alltså helt plötsligt uppträda på Göteborgs stadsteater?? No way.
Men jag lade ändå lugnt ner tidningen, gick lugnt upp på övervåningen och googlade på stadsteatern för att få slut på mina misstankar.
Nåväl, in på stadsteaterns hemsida, scrolla ner, in på rätt sida...


"Det grammynominerade, brittiska kultbandet The Tiger Lillies är med i Republiques version av Shakespeares stora klassiker Hamlet. //
The Tiger Lillies började med att sjunga om livet bland prostituerade, ficktjuvar och missbrukare i Londons Soho. Sedan starten har de vunnit flera priser och turnerat runt hela världen. Själva beskriver de sin musik så här: "Om du befann dig på en karusell i Satans trädgård, är det den här typen av musik som du skulle höra medan du nervöst åkte runt, runt på en plastkyckling."


Oh. My. God.


Tiger Lillies. I Göteborg. I kväll och i morgon.


Jag känsloexploderade i ett GLIIIIIIIIIII och rusade nerför trappan, ut på balkongen och tjöt till Svart att " VET DU VILKA SOM UPPTRÄDER I MORGON OCH IDAG?? TIGER LILLIES!!!"
Eftersom Svart är Svart så svarade han " Jo jag vet, jag hörde det i torsdags."
Ännu en känsloexplosion från mig " VA????? OCH DU HAR INTE SAGT NÅGOT? VI MÅSTE KOLLA OM DET FINNS BILJETTER KVAR!!!"
"Jo, jag vill gå..men vi är ju panka."


Antiklimax fick ett nytt ansikte, dvs mitt. För en minut hade jag glömt den karga verkligheten som innebar inga pengar på kontot.
Fuck this. Tiger Lillies i Sverige, i Göteborg, jag tänkte gå och se dem!!
Men min kära mor ryckte in,lånade både mig och Svart pengar och det fanns faktiskt biljetter kvar på söndagkvällen!


Så idag gick vi glada i hågen dit, peppade till tusen och vi blev inte besvikna. Jag var som en sol när vi gick ut därifrån och Svart såg ut som en nöjd katt som druckit fem liter grädde.
Jag har sett Hamlet innan men inte så här bra.Scenografin var fenomenalt snygg och enkel och alla skådespelarna var jättebra. Särskilt Hamlet och Ofelia hade en enorm kemi mellan sig i kroppsspråket. Luftakrobatik flätades in med slowmotionscener och genom allt, som en tung bas på dragspel så ledde Tiger Lillies oss genom tragedin med sin musik och sångerna. Jag älskade att bandet för det första var med på scen och spelade och för det andra var en aktiv del i skådespelet genom att röra sig runt och inte bara stå på en plats hela tiden.
Och sången...ahh, det var så fantastiskt att höra den rösten i verkligheten och jag fick rysningar över hur bra han var!


Jag är lyrisk, jag är i extas, det här var fucking awesome!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar