måndag 23 april 2012

Diablo III-en försmak

I helgen var det öppen betatestning av Diablo III.
Med risk för att låta som en femårig flicka...

GLIIIIIIIIIII!!!

Åh, vad jag väntat på detta! På betan, på spelet, på att det äntligen ska släppas!
 Diablo II var det första dataspelet jag spelade multiplayer på och jag blev så fast i det. Jag tycker om hack n slashspel och storyn är riktigt bra. Även fast det är lite väl mycket odöda för min smak. Men det säger en del om ett spel när det är fullt med odöda och skelett och jag ändå spelar det. Då är det ett bra spel(för er som inte vet det så har jag en sjuklig skräck för zombies, spöken och andra odöda ting, brrr!)
Så, mina förväntningar på Diablo III har varit väldigt höga. Peppen inför att spela betan ännu högre när jag väl insåg att det var en öppen beta.
Svart släpade hit sin dator och efter det sedvanliga båkandet med servern( "Yes! Det funkar för mig!" Faan, jag bli utslängd hela tiden!" "Hmm, varför funkar det för mi...NEJ, nu blev jag också utslängd...GAHHH!")
så kunde vi äntligen sätta oss ner och spela igenom den.
Efter lite tänkande så bestämde vi oss för att ta klasser som inte var så lika de vi brukade spela( t ex så brukar jag alltid köra healer eller caster)
Jag valde den nya klassen monk som använde sig helt av meleeattacker och Svart körde på witchdoctor. Oj vilken kombo det var, helt ruskigt bra. Genomspelandet av betan gick som en dans och det tog slut alldelles för fort.
Monk var roligt att spela, melleklass som  använder sig av spritenergi till sina attacker och tekniker. 
Jag som i dataspel och tvspel för den delen hatar att få slut på mana, HP och spirit tyckte det var väldigt bra att man genererar upp sin spirit genom att slåss . Vill du få mer spirit så att du kan spöa saker? Spöa mer saker helt enkelt! Vinst och inget onödigt krånglande med potions.
Jag provade på att spela wizard också och blev glatt överraskad över hur bra de var. Kraftfulla spells och bra med HP. Det tog lite udden av min vanliga uppfattning om wizards: sjukt bra på högre levlar, lättdödade och mesiga som fan på de lägre. Här kände jag direkt att jag var bra, inte megabra men inte heller värdelös.

Nog om klasser, låt oss gå över till spelet i stort.
Om vi börjar på karaktärsnivå så var jag väldigt glad att man äntligen kunde välja om man skulle vara man eller kvinna, stor skillnad från tvåan och ett bra steg framåt! Sen så kunde man inte modda om sin karaktär själv i fråga om utseende vilket var lite trist.Svart pekade på att just utseendet på karaktärna inte var megabra.
Men det är något jag kan leva med det eftersom att man ser hela spelet uppifrån.
Jag är liite besviken på hur witchdoctorklassen såg ut. Visst är jag glad över att de hade mörkhyade karaktärer men måste den enda mörkhyade klassen vara just witchdoktor och måste den klassen se så jädra...streotypisk voodoutseende ut med liten docka, dödskalle framför ansiktet och allt?
Witchdoktor verkar vara en bra klass men det känns som att de föll i klassisk kulturfälla nr 1 "hmm, har vi en klass som heter witchdoktor så måste den vara mörkhyad och ha en vododocka i handen, för annars ser det ju fel ut", och glömde bort att det är fantasy, saker och varelser får se ut precis hur de vill. Hade hellre sett att någon annan klass var mörkhyad, t ex demonhunter och inte just den klass som var så uppenbart att den ska vara det. Token black guy är tråkigt även fast klassen är bra.
Rent speltekniskt så var jag nöjd med betan. Ruskigt snygga miljöer, bra röster och genomarbetad story som alltid.
Jag är lite orolig över att klasserna är lite väl bra, jag dog inte en enda gång under betan och hade fullt HP nästan hela tiden. Men det kanske bara är jag som är grym på dataspel.
Sammanfattningsvis så levde Diablo IIbetan upp till mina förväntningar. Nu är det bara att vänta lite mer tills spelet släpps...It will be epic!


1 kommentar:

  1. Tyvärr missat beta-luckan, hade login-problem. Hade en bra helg ändå.

    Diablo 2 vågade iaf vara atypiska i sitt bruk av en brunhyad man som den annars så typiskt kristet västerländska paladinen. Men ja, Witch Doctor är väl lite väl typiskt.

    SvaraRadera