tisdag 17 april 2012

Typ etnisk.

Briljanta Maria Sjölund twittrade om att etnicitet är något som  det sällan talas om inom nördosvären.Och jag får hålla med henne.
Nördar i spelvärlden är väldigt duktiga på att lyfta jämnställdshetsfrågor och är ruskigt snabba på att peka ut när det är orättvisor mellan könen, vare sig det gäller tvspel eller serier. 
Men vi är inte lika duktiga på att se att när det är brist på etnisk mångfald i vår hobby. Kanske för att det är lätt att bortse från, kanske för att det upplevs som mindre viktigt. Vad vet jag. 
Men Marias twittrande fick mig att minnas en speciell händelse i samband med att Dragon age II kom ut. Några av mina vänner hörde plötsligt av sig på mail och sa att" damn vad du är lik en karaktär i spelet!!"  
"Oh vad kul" tyckte jag och tänkte inte mer på det. Men när fler och fler började tycka att jag lik tjejen så kollade jag så småningom upp henne. Hmmm, kaxig pirattjej med skinn på näsan och lik i garderoben, tuff karaktär helt klart men hur kunde det vara jag? Hon var ljusår i likhet jämfört med mig. Efter mycket om och men så frågade jag några som sagt att jag var lik Isabela exakt HUR vi var lika?
Och där kröp det fram. " Nja inte till personligheten men hon är ju mörk typ.Som du "
Suck. Jag blev trött och struntade i det då men nu slår det mig att den händelsen pekar på att just det faktum att det finns så få karaktärer med annat etnisk utseende i tvspel gjorde det lätt för mina vänner och bekanta att koppla ihop mig med Isabela. Vår hudfärg var ju likadan.Typ.

Jag hänger med ett gäng väldigt bra nördar med bra åsikter men bristen på etnicitet i nördvärlden,både IRL och inom spel och tvserier, behöver uppmärksammas mer och framför allt så behöver den arbetas mer med. 
För etnisk mångfald är en lika viktig fråga som jämställdhet enligt mig.

2 kommentarer:

  1. Hehe. Jag skulle aldrig någonsin ha sagt att du var lik Isabela. Jag AVSKYDDE karaktären. Hon kändes som en billig stereotyp av sexig, vild tjej. (För en tjej kan ju tydligen aldrig ha kontroll eller styrka utan att anspela på sin sexualitet.)
    Om jag tänker rent på Isabelas drag så, nej ni är inte lika. (Vad mera är, ni har inte ens samma hårfärg.)

    I övrigt jämställdhetsperspektiv är DA-spelen bra. Folk är gay och bi och det är ingen stor grej. Men det verkar som att spelvärlden generellt brister i sin diversitet...

    /Frida/Fura

    SvaraRadera
  2. Bra att du tar upp det. Jag håller helt med dig. Vad gäller variationen på etnicitet på karaktärer i spel så tror jag det i stort har liknande orsaker som mängden meningsfulla kvinnliga karaktärer i spel och liknande för typ 10 år sedna. På kvinnofronten blir det långsamt bättre och bättre, men blir det det vad gäller Etnicitet.
    Jag som ändå utger mig för att vara jävligt öppen och att jag tänker mycket på jämnställdhet i allmänhet har faktiskt tänkt väldigt lite på just jämnstäldheten mellan etniciteter i spel.

    En grej jag spontant funderar på nu är att många kanske vill att det inte ska vara någon skillnad på människor med olika hudfärg, och därför inte heller vill belysa olika hudfärg/etnicitet och eftersom det inte talas om så glöms det också bort?

    SvaraRadera