lördag 26 oktober 2013

Martinas fem episka cent om privilegium

Min smarta vän Martina Jansson skrev igår en väldigt bra status apropå detta med privilegium. Den har i skrivande stund delats över 30 gånger och fortsätter spridas.
Jag älskar den och vill gärna dela den till alla som inte är vän med Martina på facebook så varsågoda med hennes fulla tillåtelse!

"Jag verkar känna en massa vita män som HELT MISSFÖRSTÅTT BEGREPPET PRIVILEGIE. 
Privilegie handlar för det mesta inte om något ni TAR, vi kallar er inte TJUVAR. Privilegie är en massa gratisbonusar ni får från olika håll, till exempel av samhället och av slumpmässiga mänskor på stan. Som vit man (speciellt om du har gott grepp om språket) kommer världen behandla dig som mer trovärdig, rikare, mer insatt, mer VÄRD. Även om det INTE ÄR SÅ (t.ex om du nu skriker "Men jag är sjukpensionär, jag är inte rik!") så är samhällets grundinställning att vara sjysstare mot dig, eftersom sådana som du har skrivit reglerna.

Jag vill inte se vita män bli SÄMRE BEHANDLADE. Jag vill se ALLA bli LIKA BRA BEHANDLADE SOM VITA MÄN.
Vissa av er kommer uppleva denna omställning som att ni BLIR sämre behandlade, för att ni inte längre automatiskt blir tilltalade först, för att ingen automatiskt frågar efter er åsikt eller för att ni inte längre får överlägset störst talartid.

Sedan finns det givetvis massa andra privilegier, och jag erkänner att jag sitter på de flesta jag KAN sitta på som kvinna, men jag är i alla fall medveten om dem och förstår hur de funkar.

Frågor på det?"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar