onsdag 12 mars 2014

Highschool of the Dead

Jag har en rätt grav zombieskräck. Det spelar ingen roll om det är natt eller dag, vår eller vinter. Zombies får mig att springa fort som fan åt andra hållet och ger mig mardrömmar. Men jag kan trots det inte låta bli att sluka böcker och serier om zombies.
Nu senast så hittade jag mangan Highschool of the dead vilken beskrevs som en helt okej manga. Jag menar, ett gäng skolungdomar som plötsligt befinner sig mitt i den världskatastrof som stavas zombieapocalyps och som dels ska försöka överleva,  dels ta rätt på sina familjer men också ta reda på varför folk förvandlas till zombies… Hur illa kan det bli?
Svar: Seriöst jävla överdåligt.
Jag har läst igenom alla kapitlen som kommit ut och detta var i särklass den sämsta mangan jag läst. Ever.
Storyn är inte helt fel, jag gillar misären och ångesten som zombies skapar och även fast mangan kopierar hej vilt från de flesta serier och tvspel om zombies som kommit ut senaste åren (våra hjältar slår sig bland annat genom ett köpcenter där de letar igenom alla butiker för vapen, låter det bekant? Ja jag tittar på dig, du traumaskapande spel som stavas Dead Rising) så hade det varit charmigt välbekant.

Men all mjukporr gör att jag vill skrika och slänga böckerna på elden. Det är inte kul eller roligt med konstanta upp-skirts på alla kvinnliga karaktärererna, att de hela tiden måste åma sig så att ryggraden går av och att en karaktär enbart verkar finns med för någon sorts comic relift som tar sig uttryck i…hennes stora bröst. 
Och det hjälper ju inte heller att alla karaktärerna, utan undantag, är helt hopplöst träiga och ointressanta. Jag har sett allihopa förut: Den tjocka glasögonnörden, den mörkhåriga tjejen som svingar en katana, sjuksköterskan med gigantobröst, den lilla föräldralösa flickan och hennes hund  och inte att förglömma, den tonårige hjälten som tvingas växa upp, leda gruppen och som slits mellan sin ungdomskärlek med stora bröst och den mystiska katanatjejen.
Snark.
Det är en hopplöst tråkig grupp och jag sitter seriöst och vill att zombierna ska äta upp dem för trots att gruppen är cool och bra med alla vapen de hittar så väger det inte upp det faktum att det pågår noll och nada karaktärsutveckling.
Det mest intressanta är allt vapennörderi som pågår men inte ens det är roligt i mer än två sekunder och sedan vill jag bara klösa ögonen ur mig i ren frustration.

Highschool of the Dead är bröst, våta t-shirts, en skittråkig antagonist och det som kunde varit intressant (nämligen storyn, deras resa för att hitta sina familjer  och mysteriet med varför alla är zombies) verkar helt ha bortprioriteras till förmån för en slags tävling i hur många trosor per kapitel tecknaren kan klämma in. Samt att de måste bada nakna. Jämt. Och slåss i kort kjol och stayups.
Bara håll er borta från detta elände och läs bra zombielitteratur istället. Jag ska leta vidare efter en vettig zombiemanga och hoppas att mina ögon läker ihop. För det här var seriöst det sämsta i mangaväg jag varit med om.

(Publicerades ursprungligen på megazine.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar