måndag 10 mars 2014

Män som misshandlar kvinnor ska inte kriga i mitt krig

Jag tycker inte att det bara är kvinnor som ska kriga för kvinnors rättigheter, långt därifrån. Kvinnors rättigheter angår alla och därför bör alla, oavsett kön, kämpa för en bättre och mer jämställd värld.
MEN!
Dock så finns det individer jag inte vill se föra det här kriget och det är männen som hycklar. De som kallar sig feminister och förkämpar för kvinnor rättigheter men i praktiken inte efterlever det.
Och detta faktum kom och slog mig i ansiktet på Internationella kvinnodagen i lördags.
Tack för det.
Det blev för mig en påminnelse om hur skrämmande kort vi ibland tänker och hur lätt det är att missbedöma män för att de verkar som snälla killar

Och ja, det finns extremt många vettiga, bra män därute som är bra feminister och som i ord och handling visar att de vill ha ett bra och jämnställt samhälle.
Men så finns de som hycklar, de som säger en sak offentligt och som i praktiken gör en helt annan sak.

GT:s chefredaktör Frida Boisen beskriver det klockrent i sin krönika med följande ord:

"När de korrekta manliga busschaufförerna, direktörerna, politikerna, journalisterna och läkarna går hem, så hänger några av dem jämställdhetsmasken bredvid rocken i hallen. Hemma får de fortsätta slå "sin" kvinna. Som de alltid gjort."

(Resten av Frida Boisens krönika kan du läsa här)

De här korrekta männen som slår sina partners, som våldtar och som kränker kvinnor men som på utsidan är praktexempel på hur en bra manska vara, de äcklar mig verkligen.
Dessa män är inga jag vill ha med i kampen för feminism och ökad jämställdhet. Det är hyckleri från deras sida och något som på lång sikt snarare drar ner kampen än gagnar den. För att inte tala om den totala bristen på självinsikt eller bristen på ånger och vilja att bättra sig. För jag kan seriöst inte ta en man som står och talar om kvinnors rättigheter på allvar när jag vet att personen inte menar det eller förstår vad det innebär att behandla en annan medmänniska med respekt.
Platt fall direkt.
Sedan har vi den här detaljen med att de bryter mot lagen genom misshandel och våldtäkt.
Jag kanske är för hård och kall men nej, män som misshandlar och våldtar, män som begår brott mot kvinnor har ingen rätt att stå och predika om jämställdhet eller kvinnors rättigheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar