måndag 31 mars 2014

Skyll inte fotbollsvåld på TV-spelskulturen.

Tidigt imorse uppmärksammade Thomas Arnroth mig på twitter att världen ännu en gång var ur led. En debatt som jag trodde att vi lagt bakom oss för två-tre år sedan var uppenbarligen inte så död som jag hade hoppats. Nämligen den där man skyller våld på TV-spelskulturen.
Låt mig börja från början.

Igår blev en fotbollsupporter, en fyrabarnspappa, misshandlad till döds i Helsingborg i samband med Allsvenskans öppnande. Jag fick reda på det via sociala medier i går och allt bara föll i bröstkorgen. Riktigt hemskt och sorgligt så det värker i hjärtat.

Det var ju självklart att detta skulle tas upp i tidningar, tv och radio. Men den förklaringen som journalisten Ken Olofsson presenterade i dagens Gomorron Sverige till varför en sådan hemsk händelse kunde inträffa slog mig med häpnad. Sen blev jag förbannad.

Kort sagt så sa han så här:

"Alltså, det är ju en grupp människor som är intellektuellt understimulerade och jag tror att de är inspirerade av TV-spelsvåldet där man slår på huvuden och sticker ner människor och sedan går man ut och gör det i verkligheten. Och det kan ju inte klubbarna göra så mycket åt mer utan det är ett samhällsproblem och jag tycker att samhället uppträder väldigt svagt."

Detta är ett så urbota korkat uttalande så jag vet knappt ens vart jag ska börja. En person har misshandlats till döds vid en fotbollsmatch och skulden läggs på tv-spel? Seriöst, släpp sargen lite.
Jag tänker inte ge mig in på en djupare analys om varför mannen misshandlades till döds för det vet jag inte.Men det jag vet är att mannen blev inte nedklubbad med en konsol eller snittad med en CD-skiva.
Vi kan inte skylla våldet som sker i samhället på tv-spel när det inte finns någon relation, det är att ta den lätta vägen ut och hitta en svepskäl som är enkelt att rasa mot. Och jag finner mig inte i att man skyller detta på tv-spelskulturen istället för att ta en rejäl titt på fotbollskulturen där detta faktiskt hände.
Kära Ken Olofsson, öppna ögonen och analysera vad som hänt på platsen och i kulturen där det hänt, ta och titta på verkligheten istället för att gå och leta orsaker i tvspelsvärlden.
Det är så sjukt obildat för att inte tala om fegt samt enormt respektlös mot mannen som dött.

Thomas Arnroth har skrivit en väldigt bra krönika om det hela här och Åsa Roos har även analyserat igenom det här. Läs deras inlägg och se gärna på klippet här.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar