måndag 30 juni 2014

Förvirring, vikingaliv och vettiga människor.

Jag vaknar av att jag är kissnödig. Och när jag öppnar ögonen så stirrar jag rätt i i kanten på en blå luftmadrass. Jag försöker krångla loss benen men inser att jag av någon anledning ligger i en sovsäck. Oväntat varmt och skönt.
Jag maskar mig runt ett halvt varv och stirrar på en figur insnurrad i ett gult sidentäcke. Sov inte jag med under det täcket? Hur katten hamnade jag i min sovsäck. Måste varit kallt.
Jag stirrar upp i det vita tälttaket och sätter mig upp.
Aj. Dumt gjort.
Just det. Jag är bakfull.
Aj.

Sussie och jag var på typ samma nivå. Men jag piggnade till, Sussie var däckad hela dagen.

Och hur vaknade jag då upp bakfull i ett sexmannatält?
Ja, i fredags så åkte jag direkt efter jobbet ned till Fotevikens vikingamarknad. Jag åkte mest för vännerna som skulle vara där i form av Schlyterinarna, Anouk och Rodén och mindre för att leva vikingaliv.
Så istället för att släpa med mig vikingasovsaker och ett korrekt tält så hade jag frågat snällt om jag kunde bo i Rodéns moderna tält. Och hon svarade ja. Så med sovsäck och liggunderlag körde jag två timmar försenad ner mot Malmö. Men vikingakläderna var ju självklart med. När jag kom fram var folk fulla och glada. Knottmolnen låg som rök över vikingahusen och jag insåg att jag faktiskt inte skulle köra bil förrens på söndag och hade med mig god cider.
Så jag drack, diskuterade, skrattade, lärde känna nytt folk, kramades och drack mer. Rommen åkte fram, regnet började falla men vi festade på. Klockan tre däckade vi alla i tältet och trots att jag kom ihåg att ta av mig vikingakläderna och byta om till pyjamas så var jag inte smart nog att ta av mig bh:n. Så sjukt obekvämt.
Min enda tröst när jag vaknade upp bakfull på lördagsmorgonen var 1) att jag hade huvudvärkstabletter med mig 2) Schlyter var värre däran än mig 3) Rodén hade choklad.

Efter lagom mängd ynk, ätande och ikrånglande i våra snyggaste vikingakläder begav vi oss ut på marknaden, som nu var full med glada besökare och en hel del lajvarvänner.

Jag blir alltid lika imponerad över mina vänners fina kläder och dräktdetaljer, så fin!

Vi tittade på saker, råkade köpa matchande tyg och hade väldigt trevligt. Jag och Rodén köpte oss varsin korg att ha på ryggen. Det kan ha varit det bästa köpet ever. Så bekväma och rymde enormt mycket. 
Jag köpte på mig lite småsmycken och sedan hittade vi en fantastiskt trevlig dam som sålde pärlor. Alltså inte pärlor från Indien som är det man i nio av tio fall hittar på vikingamarknaderna utan riktiga historiskt korrekta pärlor. Jag dog lite av lycka.

Mitt fina, nya tyg och mina snygga nya pärlor. Oh yes!

På tok för mycket pengar spenderades på pärlor. Men det var det värt, jag gillar bling och med mina fina kläder så behöver jag mer!
Svart kom sentomsider ner och vi hann med att gå en snabb runda på marknaden. Sedan satt vi ihop i en klump omgiven av vänner medans solen gick ned. Vi pratade lajv, livet, värderingar och skrattade sönder oss.

Här ser ni en liten glimt av de fina korgar vi köpte. Bäst!

Med facit i hand så kan jag lugnt säga att det var sjukt värt att åka ned till Foteviken. Jag fick träffa vänner jag träffar på tok för sällan, ha bra diskussioner och än en gång förundras över hur vettiga människor det finns. Jag har bra vänner och det var skönt att få ladda batterierna en smula.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar