fredag 17 juli 2015

Adam Tensta och att sätta ned foten mot rasism

Högst rankad i min twitterfeed under eftermiddagen var nyheten om att Adam Tensta lämnat TV4:s morgonprogram mitt under sändning som ett statement mot att han anser att kanelen normaliserar rasism. Adam Tensta  publicerade på onsdagen en debattartikel i Aftonbladet och var bland annat inbjuden till studion för att prata om den. Och han sa sin mening och gick sedan. Like a baws.





Jag ville bara ge honom världens största high five för det var så rätt!

Normaliseringsprocessen av rasism är något som idag går väldigt fort framåt i Sverige och jag tror knappast att någon kan ha missat detta.
Det är alltid från den gamla godingen ”får man inte säga n-boll länge?” till att debatten först om varför det är fel att bränna ned EU-migranters läger.
Jag ser detta alltför ofta på facebook och twitter för att det ska kännas bra.
Klumpen i magen när man snubblar över rasism är något som gör mig kallsvettig och livrädd. Jag säger att jag är van att hantera det men rädslan kommer jag nog aldrig bli av med.
Och det gör det inte lättare av att rasismen har gått från att vara enskilda händelser till att bli en regelbundenhet, alltså en normalisering. Vissa dagen vill jag bara stänga ned facebook, slänga datorn i sjön och bosätta mig under en sten i tron att om jag bara slipper se skiten så finns den inte. Men så funkar det såklart inte.
Och det skär i hjärtat på mig när normaliseringen av rasism börjar sippra in i media. Det uppmuntrar och stärker den rasism jag ser ute på nätet och i vardagen och ger den legitimitet. För att inte tala om att det ger bränsle åt alla troll som felciterar yttrandefriheten.
Att våga sätta ned foten mot rasism och framför allt mot normaliseringen av den är enormt viktigt
Just därför blir jag så glad när hur Adam Tensta agerar i detta och tydligt visar att har man, som TV4, en nollvision mot rasism så funkar det inte att boka en person som gjort uppenbara rasistiska yttranden och sedan som kanal inte gå ut och säga "sorry, vi fuckade upp och borde inte bokat".
Det spelar ingen roll här att personen bett om ursäkt, det får stå för personen, för TV4 själva har ett ansvar över vilka de bokar in.
Adam Tensta är en person med hög status och möjlighet att nå ut till många människor. han är en person som driver en aktiv debatt om rasism och hans agerande här sätter avtryck och skapar en debatt som sprider ringar på vattnet.

Och tillsist, ni som frågar och undrar:

Varför stannade han inte och tog debatten?

Debatten har legat uppe länge men TV 4 har genom sitt handlande valt att putta undan den till en plats där de slipper ta ansvar för den.  Det är inte Adam Tensta, en person som rasifieras hela tiden och som vet hur rasism funka, som ska ta debatten för det har han bevisligen gjort.
Om och om igen.
Det Adam Tensta gjorde var att sparka tillbaka debatten om hur man normaliserar rasism från den undanskymda vrån rakt i knät på TV 4. Kanske får detta de ansvariga att vakna och ta sitt ansvar.
För är det några som ska ta debatten så är det de.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar