fredag 10 juli 2015

Försvar av förövare och kvinnovåld

En väninna till mig postade igår följande länk på facebook. Den handlar om 25-åriga Anna som bröt med en man som i flera år gjort hennes liv otryggt. Hon hade inte fått något hjälp från polisen och när hon tillslut bröt med honom så dödade han henne. Det är tyvärr ett alltför vanligt exempel på mäns våld mot kvinnor och när polisen inte tagit det på allvar.

Min väninna skrev: "När folk säger att jag är larvig som är rädd för mitt ex som flera gånger sagt att han ska döda mig. Folk sa säkert samma till Anna. "

Min väninnas situation ligger på en helt egen nivå av vidrighet och jag blir så arg när jag tänker på hur folk bemöter henne.
Vad hon skrev fick mig att fundera över detta med försvaret av förövare. Jag ser det rätt ofta. Inte bara i tidningsartiklar och nyheter, i sociala medier och i domar utan även hos människor jag umgås med.

Låt mig göra en sak klar, det finns få människor jag föraktar så mycket som de som försvarar förövare, särskilt när det görs på det här sättet. Men jag ser det som sagt tyvärr på tok för ofta och det skär i hjärtat när jag ser det bland vänner och bekanta.
Det som förvånar mig är attityden som finns runt detta och jag finner det väldigt märkligt. Detta att man kan med att avfärda en person som uttrycker oro över ett dödshot med ett "Sluta larva dig" och inte inse hur nedvärderande detta är mot personen.
Min teori är att personerna inte ens är medvetna om vad de gör samt att de hamnar i en försvarsställning.

Jag tror att många tror att försvar av förövare är detsamma som att vara vän med en förövare.
Det är inte samma sak. Klart att förövare måste få ha vänner. Att vara ensam är ett dåligt sätt för att någonsin få insikt i vad man har gjort och att därmed kunna bättra sig.
Men i och med att många blandat i hop dessa två, att vara vän med en förövare och att försvara en förövare, så blir de arga och känner sig påhoppade när en person lyfter upp att man känner sig otrygg eller fått dödshot från sitt ex. För det är väldigt många som är vänner med förövare. Jag ska gå mer in på detta senare under året.


Enligt mig försvarar du försvarar en förövare när du gör något av följande:

*Bortförklarar förövarens handlingar genom att säga de klassiska argumenten "Hen är en bra person!" eller "Hen har aldrig gjort något mot mig!"
*Nedvärderar ett offers upplevelse genom att prata ned den och förminska den
*Säga till ett offer att hen är larvig och inte borde ta hot på allvar
*Uppmana ett offer att inte polisanmäla en förövare man känner genom att säga att offret måste ta hänsyn till förövarens liv.

Detta är när du försvarar en förövare på ett sätt som gynnar dig och som bara är för tystnad för din egen bekvämlighets skull. Detta är direkt skadligt för ett offer. I värsta fall så underlättar du med dina handlingar för en förövare har lättare att få tag på offret och det leder som i Annas fall till mord.


Så tänk efter innan du säger till din kompis att inte vara rädd för sitt våldsamma ex, sätt dig på händerna nästa gång du blir kränkt över att någon talar ut om sin förövare och du vill skrika att "hen är en BRA SNUBBE!".
Det är helt normal att du vill försvara en vän men du hjälper ingen genom att nedvärdera ett offer.

För kom ihåg, när du försvarar en förövare så sker det ofta på offrets bekostnad. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar