söndag 21 maj 2017

Körsbärstid i Japan! Eller?

En av de viktigaste och bästa sakerna med att besöka Japan på våren är att en kan se och uppleva körsbärsblommningen.

Eller snarare KÖRSBÄRSBLOMNINGEN!!

Jag och Svart hade planerat in vår resa så att vi skulle vara där när körsbärsblommorna var i sin fulla prakt.... meeen eftersom det varit en kall och regnig mars så var blommorna försenade.
Men dagen innan vi skulle åka hem tog vi oss i alla fall till Ueno park för att tillsammans med andra strosa under körsbärsträden, njuta av blommorna och känna lugn och ro.

Det som vi både inte greppat var att detta med skåda på körsbärsblommorna i Japan innebär inte bara mat och mys utan också väldiga mängder alkohol.
Väldigt mycket alkohol.
Extremt mycket alkohol.
Seriöst, jag visste inte att det gick att köpa så mycket vin. Eller whisky på dunk.
Det var vi inte beredda på men eftersom fylla i Japan sköts på ett hela annat sätt än i Sverige så blev det mest bara trevligt.

Låt mig förklara:
I Sverige innebär fylla i park massa skrik, brötiga människor som stör alla, sopor över hela gräset och en doft av kiss som dödar all doft av vår och sommar (och ja Slottsskogen, jag tittar på dig)

I Japan innebär fylla i en körsbärspark i april mest att det står enormt många flaskor vid varje picknickduk. Sopor slängs i soptunnorna, det kissas på de offentliga toaletterna och fylla innebär mest att man sjunger karaoke och spelar instrument.

Så vi hade en rätt trevlig strosning i körsbärsparken. Vi blev bjudna på något skumt sjögrässnacks av tre farbroder som picknickmyste och drack saké - vilket var överraskande gott!

Men först och främst så uppfyllde vi ett löfte till vår vän Rosa Draken och provade körsbärssnacks!



    Jag skulle kunna prata hur mycket som helst om Japan och allt som jag såg där. Vilket jag har gjort nu i på tok för många blogginlägg. Men nu är det snart slut! Jag lovar... snart har jag fått ur mig allt!

    Almost at the end... 


    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar