måndag 29 maj 2017

Sverok i Skellefteå och konventet Nordsken

I helgen var jag uppe i Skellefteå för ännu ett styrelsemöte med Sverok! Jag var väldigt pepp eftersom jag missade sista mötet på grund av Japanresa. Det var då första mötet på två år som jag missade och även om det kanske inte verkar så stor grej att missa ett enda möte så kändes det verkligen surt.

Men nu var det dags för möte och jag var verkligen peppad på massor av beslut och bra diskussioner!
Jag satt även som ordförande för mötet vilket var väldigt kul och trevligt!

Skellefteå är överlag en trevlig stad att ha möten i och det är kul att kunna resa runt med styrelsen så att vi inte bara sitter i en stad.
Huvudorsaken till att vi valde att lägga mötet i Skellefteå var inte bara för att Albin tjatat hål i huvudet på oss om det utan för konventet Nordsken hölls samma helg!

Jag hann med att gå dit en kort sväng med Cissi på fredagen. Vi hann titta på när vår ordförande Alexander föreläste om Svenska E-sportsförbundet och jag hann hälsa en sväng på Natalia.

Men på lördagen efter vi hade klarat av större delen av vårt möte gick hela styrelsen dit igen och vi fick en guidad tur av projektledare Johan Linder som visade oss hela konventet från golv till tak och verkligen förklarade både sin vision med Nordsken, hur det utvecklats genom åren och hur det kommer bli framöver.

Jag blev genuint imponerad av konventet när det gäller aktiviteter och upplägg.

Nordsken är ett multikonvent vilket innebär att det innehåller både LAN, E-sportsturneringar, Lajv, cosplaytävlingar, brädspelsbart, kortspelsturneringar, figurspel, serier, föreläsningar, rollspel, konstutställningar och film.
Men det innehåller även utställare som presenterar det senaste inom spelutveckling och VR. Jag blev sjuk imponerad av Nintendos monter där det fanns möjlighet att prova på att spela hur mycket som helst och såklart även Nintendo Switch.
Men även North Kingdom som förevisade VR-skäck. Att de var där var lite av ett OMG-moment eftersom de jobbar med bland annat Disney.

När jag gick runt så blev det så tydligt att det här är ett konvent där det finns något för alla, oavsett vilken relation en har till spelhobbyn.

Det finns aktiviteter för inbitna spelare, det finns nybörjarvänliga aktiviteter, det finns massor av prova-på för de som aldrig haft med spel att göra. Det finns affärer att handla i, bra utbud av mat och godis. Det finns plats för cosplay och östasiatisk populärkultur, konst-utställningar och flipperspel.

Det jag blev så fascinerad av med Nordsken var att det var så många olika åldrar och framförallt så var det så mycket familjer.
Barnvänliga konvent där det konstant finns gott om saker för familjer, vare sig de är spelnördar eller ej, att göra är sällsynt och det gjorde mig glad att se så många barn som fick upptäcka spelhobbyn.

Nordsken är ett konvent som inte riktar sig mot en målgrupp utan mot många och jädrar i min låda vad de gör det bra.

Men förutom ett awesome upplägg och massor av aktiviteter så var det visionen med Nordsken som verkligen gjorde intryck på mig.

Johan berättade om hur Nordsken jobbat, om hur de har tänkt när det gäller just detta med multikonvent och vilka de vill nå men även om hur de tänker i framtiden.

Och just detta att ett konvent som i år drog över 11.000 besökare har en framtidsvision som handlar om konstant utveckling, förbättring och att nå ut till fler är fantastiskt.
Detta att våga utvecklas och inte bara vila på det som redan görs är fascinerade att höra om.

Jag hoppas jag kan komma tillbaka till Nordsken fler gånger, förhoppningsvis som besökare eller funktionär för detta var rätt magiskt.

En glad förbundsstyrelse för Sverok på Nordsken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar